Konečné řešení cigánské otázky v Brně!
Poslední dobou nám chodí různé maily – v mnoha z nich se nás lidé ptají, proč chodí bílí do vězení na 10 let a Romové jen na dva, proč mají Romové vyšší příspěvky než Češi atakdále…
Jsme si vědomi, že se v tomto tématu nemůžeme poměřovat s nejoblíbenějším českým politikem, Tomiem Okamurou, který si téma Romů zvolil z ryze populistických důvodů, a pokud by v české společnosti obdobně rezonovalo například téma ženské obřízky, tak by se na billboardu vyfotil s ní…
My se ale zato snažíme v problému sociální vyloučenosti skutečně zorientovat.
A zjišťujeme, že v Brně to není zdaleka tam strašné jako třeba na severu Čech! Přitom i uvnitř hnutí máme například ohledně bezpečnosti Bronxu různé zkušenosti – někdo z nás v životě zažil, že ho napadli/okradli „cikáni“, ti ostatní zas, jak ho napadli „bílí“.
Abychom se v tom zorientovali, stojíme o spolupráci nejenom se sluníčkovými lidmi, kteří by za každého Roma dali ruku a grant do ohně, ale pochopitelně i s lidmi z neziskovek, kteří mají velký vhled do problému. Hodláme postupně předložit plán, jak z Brna udělat příkladovou studii v praxi a ukázat v ní, jak lze v našich podmínkách problém sociální vyloučenosti minimalizovat: Tak například zvýšit bezpečnost a pocit bezpečnosti, zlepšit vzdělanost mezi sociálně vyloučenými, zkulturnit tamní veřejný prostor, investovat do veřejných prostranství, snížit promořenost heroinem a hernami, zkrátka vytvořit z Bronxu místo, kde bude dobře a bezpečně všem. Jak místním, které nehodláme jako starosta Šťástka vystěhovávat do Lískovce, tak těm, kteří zde pracují či jen projíždí.
Pokládáme totiž za velmi nebezpečné, aby politici stavěli hráze a dělili společnost na „MY, většina“ a „ONI, menšina“. Před skutečnými problémy nelze strkat hlavu do písku, naopak je chceme řešit, ale v žádném případě s přístupem, že někdo je tu “ten horší” a někdo “lepší”. Dělení společnosti na übermesche a untermensche jsme tu už kdysi – vlastně poměrně nedávno – měli…
I proto povedeme naši kampaň také v ulicích vyloučených lokalit. Víme, že voličská účast zde bývá menší, ale o problémech konkrétních lidí nejde rozhodovat ve stylu „o nich bez nich“. Jak zatím máme zjištěno, lidé v Bronxu a podobných lokalitách trápí kupodivu ty samé věci, co „bílou většinu“. Stejně jako se se studenty, důchodci, umělci, sportovci či podnikateli bavíme o jejich věcech a zveme je na naši kandidátku, stejně tak budeme postupovat i tady.
Jako kulturní vložku uvádíme vědomě zúžený pohled na otázku „nepřizpůsobivých“, ve stylu reductio ad economicum, od pražského maiosty Robina Kvapila:
“Téma nepřizpůsobivých je posledním volebním trhákem většiny politiků, kteří nejsou schopni nabídnout vlastní program. Toto téma nic nestojí a voliči na něj prostě slyší. Samozřejmě, že nejde zpochybnit fakt, že problémové lokality existují. Kdybychom pro ně ale použili alegorii s lidským tělem, je to z hlediska finančních ztrát systému podobné, jako se trápit žlutými zuby ve chvíli, kdy máte v těle litr fridexu a nohy vám ukusuje pitbull.
V celostátní úrovni jsou všechny velké finanční ztráty způsobené lidmi, které bychom ve vyloučených lokalitách nenašli. V mosteckém Chánově opravdu nebydlí lobbista Janoušek, dokonce byste tam nenašli ani lobbistu Rittiga – překvapivě zvolil za místo svého pobytu nikoliv brněnský “Bronx”, ale Monaco… Dokonce ani lidé, kteří svou činností poškozují naši republiku již dvacet let a pravidelně se podílí na neprůhledných zakázkách a systémových krádežích, nebydlí v problémové lokalitě – nevím o tom, že by na Cejlu bydlel Klaus… Jako na běžícím pásu můžeme v televizi sledovat reportáže z pochodů proti “nepřizpůsobivým” – ovšem ti, kteří se opravdu zákonům a systému nepřizpůsobili, z něj za uplynulých dvacet let vytahali stovky miliard
Abychom tuto paralelu vztáhli na naše nejkrásnější město – tak hypotetický Rom by musel se svým vozíkem na železo jezdit minimálně 1000 let, aby se přiblížil ukradené částce vytunelované pasáže Jalta. Neznám žádného Roma, který by spekuloval s pozemky v Jižním centru, měnil dle své potřeby územní plán a snažil se tam přesunout Hlavní nádraží…
Tak jako se “bílá většina” musí zcela oprávněně stydět za lidi typu Janoušek, Rittig, Saša Novák, najde se i mezi Romy řada zlodějů – ale máme-li mluvit nekorektně, tak někteří Romové ukradli železo, někdo zase celou republiku.“
A příště se na věc podíváme zase jinýma očima – třeba těma vašima.
Budeme proto rádi, pokud se nám ozvete s vašimi podněty. Opravdu nás zajímá, jako jsou pohledy Brňanů na tuhle problematiku! Návrhy ve stylu “cigáni do plynu” ale prosím posílejte rovnou Okamurovi. Děkujeme.
10.24
Dobry den, pripada mi strasne ze titulek clanku je “Konecne reseni” atd. Pripomina to Eichmannovo “Konecne reseni zidovske otazky” a to vime jak bylo myslene. Myslim, ze je treba byt velmi opatrny v uzivani slov, i kdyz jsou minena uplne jinak. V Rakousku probiha uz rok akce “Ich bin gegen das Wort Zigeuner”, iniciator byl znamy romsky hudebnik Harri Stojka. Spousta umelcu a i politiku se pripojila, a zadny slusny clovek uz nepouziva vyraz Cikan. Myslim, ze je treba prani Romu respektovat, a slovo Cikan uz vubec nepouzivat. Prala bych si takovou akci i v Cesku, kde spousta rasistickych politiku – a je jich cim dal vic – si buduje kariery na rasismu vuci Romum.
8.03
Mila Zuzko, nepoznas nadsazku a jsi uplne blba. Nejsi nahodou studentka filozofie, nebo pracujici v neziskovce? To by totiz odpovidalo.
12.01
Co je špatného na slovu Cigán? Od čeho asi vzniklo sloveso cigánit? A proč jste Brejcha, když jste, soudě dle křestního jména, žena, Zuzano? Závěrem už jen: Moravě zdar!
19.32
Na severu jsme jim říkali morgoši. By mě zajímalo, kde se to vzalo.
8.06
Zuzano Brejcha (Brejchová)…už tohle mi zvedá adrenalin v krvi. Za co se stydíte? Že jste Slovanka? Jana Brejchová – opravdu velmi dobrá a známá a oblíbená herečka – a ta by si to teoreticky mohla dovolit sprasit své příjmení – tak ta se prostě jmenuje tak, jak je to zde normální a běžné a hlavně na první pohled zřejmé, že jste žena. Nevím, jak by se vyjímal váš podpis na nějakém dokumentu. Odkud se dozvím, že to podepisovala žena – i když v podstatě je to jedno, zda muž či žena. Ale jistá připravenost k jednání je nutná a již z toho -ová je jasné, že se bude jednat s dámou.
Co se týče slova “cikán”, nevidím v tom problém. Problém si připravují v Rakousku a to nejen s cikány ale i s v současné době s tak nepopulárními muslimy, kteří začínají ve Vídni vystrkovat růžky. Vídeň má v každém svém okrsku mešitu (nebo modlitebnu) a nyní neví, jak z toho. Takže dle mého názoru není odsouzení a “rozkaz” k nepoužívání slova “cikán” na pořadu dne. V Rakousku je zakázáno používat slovo “heil”… Je to pořádáná békovina, protože toto slovo je staré germánské slovo a že ho zneužil vlastně jejich “občan” při několikaleté hrůzovládě v Evropě, tak to slovo za to nemůže. Takže takové zákazy a příkazy jsou naprostou hloupostí stejně tak jak to vaše zkomolené příjmení.
17.19
Určitě zajímavá snaha, ale zatím nikdo nenašel jiné řešení, než represe. V principu lze aplikovat následující, ale není to žádné sluníčkaření:
- Domy typu přednádraží v Ostravě, kde teče žumpa do sklepa: Přinést místním postávajícím okolo krupáče a lopaty s tím, že pokud si to vykopou, tak se politicky osobně velmi zasadím o to, aby jim tam ty trubky na kanál město dalo. Celé téma aktivně medializovat, nejlépe v rámci nějaké reality show s happy end zakončením, kdy se do hotových výkopů davá nová kanalizace.
- Pro tvrdší týpky postavit megakriminál amerického střihu v prostoru bývalého vojenského újezdu, aby se nemuseli mačkat v přeplněných věznicích. Pro nejlepší z nich za odměnu úklidové práce v rámci Chain gang.
- No a pro nenapravitelné hochy účast v rámci rekonstrukčního týmu v Afghanistánu. Třeba můžou odminovat pole, aby předešli zranění místních dětí. Nebo jim stavět silnici, školu, prostě cokoliv. Jsem přesvědčen, že po návratu to budou jiní lidé.
15.03
No jo,
ale domy typu Přednádraží v Ostravě mají i v brněnské vyloučené lokalitě své “bílé” majitele, kteří jako pijavice sají příspěvky na bydlení p ř í m o od státu
(l menší byt se základním vybavením až desítky tisíc měsíčně – podle počtu ubytovaných romských kvazipobíratelů).
O to se také politicky osobně zasadíte, aby se podíleli na té rekonstrukci domů, kanálů a vztahů?
12.01
Ironie “Žít Brno” se mi líbí. Nevím však, zda bude chápána dobře i všemi romskými občany. Rozhodně jsem pro vynaložení zmíněněného úsilí.
10.09
Ach jo… máte pravdu, do Lískovce ne. Ale ještě mnohem dál. Co to má sakra být, že jim to v Bronxu zkrášlíme? To mají za to, že si to tam zničili? To mají za to, že jsou prostě takový? To jim tam zase z našeho nasypem kačáky? Kašlu na nějaké citlivé řešení. Toho už bylo dost! To ty fakulty, neziskovky atd. jsou tak hloupí, že nechápou mentalitu a podstatu cikánů? Kašlu na to, že jim nemám říkát cikáni. Cikán to byl vždycky, tak na co si budeme hrát? Ať jdou neziskovky někam. Samá tolerance a řešení po dobrým. Co to doposud přineslo? Chápu, že odsun nic neřeší, ale já to ve svým městě už řešit nechci. Nechci se bát projít Cejlem! Nechci, aby neuvěřitelně hezký byty ničili cikáni! Bohužel, ať tak nebo tak, vždycky budou nepřizpůsobivý. Nedat dávky, nedat nic. Ať je to donutí. Buď pracovat nebo táhnout. … Omlouvám se za svůj výlev. Ale už mě to štve. Pořád rvát zbytečně prachy do čené díry…