“Za nadstandard si lidé rádi připlatí,” říká Kotzian
Ačkoli právě skončily volby, doprava v nich byla poněkud opomíjeným tématem. Část kandidátů se pouze shodla na tom, že je rozumné vést na jih dvě dálnice patnáct kilometrů od sebe a že čára, kterou namaloval Hitler přes Bystrc, by se měla změnit na dálnici, protože je to odkaz předků a jako konzervativci si musíme tradic vážit. Nás ale zajímá hlavně doprava krněnská a proto jsme při příležitosti otevření dvou významných staveb navštívili náměstka Roberta Kotziana, zodpovědného za dopravu.
Dobrý den, pane Kotziane. Vy jste náměstek zodpovědný za dopravu…
Koho jste potkali? Co vám to nalhali?
Máte to napsáno na dveřích.
Aha… Řekněme, že je doprava v mojí kompetenci. Zodpovědnost bych do toho určitě netahal.
Dobře… vraťme se tedy k tématu. V Krně se v současné době dokončily dvě významné dopravní stavby.
Vážně?
Ano, byly zprovozněny tunely Dobrovského a po roce byl opraven 350m dlouhý úsek na ulici Pionýrská.
Tak určitě mě to těší. Nikdo z nás už nedoufal ani v jedno. Všem zaměstnancům jsem ale doporučil modlit se, v čemž nás podpořil opat Evžen Lukáš Martinec, neboť Dobrovský byl jezovita a tak všechno dobře dopadlo.
A co další krněnské dopravní evergreeny? Například parkování, nebo MHD?
Parkování jsme vyřešili jednou provždy koncepční vizí “Parkuj si, kde chceš”. Moudře jsme usoudili, že občané ví nejlépe, kde potřebují zaparkovat a není možné omezovat jejich svobodu parkování nějakým shora nařízeným takzvaným “parkovištěm”, nedejbože “parkovacím domem”. A v tom jde příkladem občanům celá Rada, zvláště pak Primátor Onderka, na nějž čekává limuzína před domem, v dnes již překonaném “zákazu parkování”, aby jej dopravila do osm set metrů vzdáleného Magistrátu. Jistě uznáte, že Primátor největšího města v republice nebude ztrácet čas chozením pěšky, když se může nechat svézt přes pět semaforů.
Mohl by využít MHD.
Tak to by tedy nemohl. Podívejte, v dnešní ekonomické situaci je potřeba šetřit každou korunu. A jak jsem již řekl, městská hromadná doprava je pouze jakýsi nadstandard, který laskavě poskytujeme našim občanům a ti nám za něj musí připlatit. A nemůžete přece v takto rozpočtově napjaté době chtít po Primátorovi, nedejbože členech Rady, aby utráceli veřejné prostředky za lístky, když mají k dispozici limuzínu se šoférem. To by od nás bylo nezodpovědné.
Je vůbec potřeba tolik vozů pro čelné představitele města?
Samozřejmě, že ano. Vy se asi pohybujete naprosto mimo realitu.
S MHD souvisí i přeložka tramvajové tratě do Komárova z Dornychu na Plotní.
To máte pravdu, určitě to spolu souvisí. Nicméně nedávno jsem tama jel a zatím s tím nic neudělali.
Ano, prohlásil jste, že trať nemá cenu přesouvat, dokud nebude hotové nové železniční nádraží.
Vážně? Tak to jsem řekl dobře. Dokud se nepřesune nádraží, tak nemá cenu vůbec přemýšlet nad jakýmkoliv rozvojem. Když nebude nádraží, tak nebude nic. Natož nadstandardní šalina na Plotní.
Nicméně šalina na Plotní nijak nesouvisí s novým nádražím. Za prvé zkrátí cestu do Komárova a dalších čtvrtí Brna-Jih, za druhé zrychlí a zbezpeční přístup k autobusovému nádraží na Zvonařce a konečně za třetí uvolní Dornych pro vybudování přímého silničního napojení centra na dálniční křižovatku D1 a D2.
Počkejte, ta šalina se nepřesouvá jen tak? To se pak dostanu rychleji na dálnici?
Týjo. Tak to asi dává smysl. Zbohatlíci s nadstandardem sice dostanou vlastní trasu šaliny, ale pokud se my, obyčejní občané, dostaneme rychleji na dálnici, je potřeba se o to zasadit.
Co vlastně myslíte tím nadstandardem? Neustále o něm mluvíte, ale obáváme se, že většina lidí netuší, o co se jedná.
Tak určitě je tím nadstandardem šalina. Máme překládat trať pro pár lidí, co si můžou dovolit ji vlastnit. To není fér vůči ostatním. Kdo z vás na to má?
Nikdo nejezdí vlastní šalinou. Tramvaje patří dopravnímu podniku a vozí každého s platnou jízdenkou.
Počkejte, to ta šalina lidem nepatří? A jezdí v ní s cizíma? To je nechutné. Pro mně jsou standardem tři auta v rodině a pro hlavu rodiny samozřejmě šofér. Níž se snad jít ani nedá. No a kdo si chce pořídit vlastní tryskáč nebo šalinu, ať si připlatí. To mně připadá mimořádně sociálně citlivé.
Připadá Vám sociálně citlivý i Váš plán na příplatky za noční jízdu, jež je kolikrát zdrojem nečekaného napětí?
Tak v kině teď letí 3D horrory a tady to mají diváci naživo. Jen ať si připlatí.
Poslední oblastí, které bychom se rádi dotkli, je cyklistická doprava.
Ano, zrovna jsme prý otevřeli novou cyklostezku u Svratky. Já tam sice nebyl, protože mně to nezajímá, ale aspoň je vidět, že něco děláme. Tak nevím, proč si cyklisti pořád tolik stěžují.
Cyklostezka u Svratky cyklodopravě moc nepomůže. Lidé by si spíše přáli mnohem levnější cyklopruhy po městě, neboť neustále roste počet lidí, kteří používají kolo k dopravě do práce a po městě vůbec.
Vážně? To je tedy lituji, já bych měl strach, pustit se do města na kole.
Proto by nás zajímalo jak hodláte podmínky zlepšit. Kdy bude například povolen vjezd cyklistům do centra?
Tak s tím bych byl opatrný. Dokážu si živě představit situaci, při které najede cyklista do nic netušícího chodce, ten v leknutí skočí pod kolemprojíždějící tramvaj, ta vykolejí a převrátí sloup vysokého napětí, který spadne na blízký obchod s módním textilem, jenž vzplane a požár se následně rozšíří až do Dukovan, kde způsobí jadernou katastrofu. A to byste si snad nepřál, pane redaktore.
To asi nikdo. Tak já Vám raději děkuji za rozhovor.
11.45
Máte tam hrubku. Ve větě “Jistě uznáte, že Primátor největšího města v republice nebude ztrácet čas chozením pěšky, když se může nechat svést přes pět semaforů”. u slova “svést” má být správně “svvézt”.
11.57
Hrubku udělal pan Kotzian při rozhovoru, ale raději jsme ji opravili. Děkujeme za upozornění.
12.15
A byla to vůbec hrubka? Já bych se rád nechal svádět přes pět semaforů …
12.48
jsem sice z Prahéy, takže nerozumím místním reáliím a místopisu, taktéž někdy některým slovům, ba i větám, ale tahle stránka mne vždycinky pobaví
15.36
tak já bych přál Ondatrovi, aby si jednou nastoupil do rozjezdu plnýho mladejch lidí – ideálně brňáků, to by si ale netroufl, ten se ukáže maximálně před prvňáčkama, na hokeji v loži a maximálně tam, kde mu lezou do prdele. Co pane Ondatro, jaká bude Vaše další zastávka v této tramvaji moci? Chcete víc, je mi to jasný Románku, morální kredit nepotřebuješ. Jdi si kam chceš, třeba bude zase nějakej konkurz na europoslance, tak se nezapomeň přihlásit.
Třeba Vás jednou lidi vyhážou z magistrátu okny. Taky pěkná projížďka)
0.24
Než si šel fiktivní K. hajnout, tak ještě párkrát fiktivně zívnul a v nejčtenějším fiktivním deníku.cz se vůči fiktivnímu rozhovoru fiktivně ohradil. Má bohužel fiktivní pravdu. H. mu vůbec není podobný. Ani fiktivně…
http://brnensky.denik.cz/zpravy_region/namestek-se-ohradil-proti-fotce-hitlera-20121024.html
7.47
Už mne to hovadiny tady ser….
7.48
Mne už taky, měli by je zrušit a dát k lopatě
16.21
Nejdříve musíme na lopatu posadit zlé radní a hodit je všechny do pece, Jeníčku!
10.24
Nikdo Vás nenutí je číst
12.49
Dnes mě v šalině zaskočil revizor.
A opravdu ZASKOČIL, neboť jsem fakt netušil, že má čtvrtletní šalinkarta je už pár dní po expiraci…
“Co s tím?” (naivně jsem čekal nějaký chápající návrh…)
“Tak za sedmset!…”
Jasně – moje blbost a taky smůla, že jsem neměl v mobilu nastavenou upomínku, že si mám zaplatit dalšího čtvrt roku.
Jenom mě napadlo, jaký je ZVLÁŠTNÍ PŘÍSTUP DPMB KE STÁLÝM ZÁKAZNÍKŮM!
PRO DPMB: ZÁKAZNÍK (co jen zapomněl včas prodloužit) = ČERNÝ PASAŽÉR!
Proto ta pokuta v úplně stejné výši, jako bych byl nějaký vykuk!!
Před nějakými roky přitom i skuteční černí pasažéři měli možnost místo pokuty zaplatit jen poplatek (cca 50 Kč), pokud si do 3 dnů po přichycení pořídili šalinkartu.
Jenže dnes už soudruhům z DPMB evidentně nejde o to vytvářet zákazníky a naučit původní černé pasažéry kupovat si předplatné.
DNES UŽ DPMB CHCE OKAMŽITÉ PRACHY ZA KAŽDOU CENU – I ZA CENU KARTELŮ S EXEKUTORSKÝMI MAFIEMI!!!
15.30
Pane Kotziane, vaše poslední odpověď se opravdu povedla.
19.22
Milý Kamile,
Vy dle vašich slov jezdíte ‘pouze’ 25 dnů načerno a chcete se ohánět titulem ‘stálý zákazník’?
9.50
Šalinkartu si můžete koupit od kteréhokoliv data Watsone.
12.00
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=2pZnZjXaMPc