“Za nadstandard si lidé rádi připlatí,” říká Kotzian

24. 10. 2012 10.50 15 komentářů

Ačkoli právě skončily volby, doprava v nich byla poněkud opomíjeným tématem. Část kandidátů se pouze shodla na tom, že je rozumné vést na jih dvě dálnice patnáct kilometrů od sebe a že čára, kterou namaloval Hitler přes Bystrc, by se měla změnit na dálnici, protože je to odkaz předků a jako konzervativci si musíme tradic vážit. Nás ale zajímá hlavně doprava krněnská a proto jsme při příležitosti otevření dvou významných staveb navštívili náměstka Roberta Kotziana, zodpovědného za dopravu.

Dobrý den, pane Kotziane. Vy jste náměstek zodpovědný za dopravu

Koho jste potkali? Co vám to nalhali?

Máte to napsáno na dveřích.

Aha… Řekněme, že je doprava v mojí kompetenci. Zodpovědnost bych do toho určitě netahal.

Dobře… vraťme se tedy k tématu. V Krně se v současné době dokončily dvě významné dopravní stavby.

Vážně?

Robert Kotzian přemýšlí nad rozvojem dopravy (zdroj: organizace MENSA)

Ano, byly zprovozněny tunely Dobrovského a po roce byl opraven 350m dlouhý úsek na ulici Pionýrská.

Tak určitě mě to těší. Nikdo z nás už nedoufal ani v jedno. Všem zaměstnancům jsem ale doporučil modlit se, v čemž nás podpořil opat Evžen Lukáš Martinec, neboť Dobrovský byl jezovita a tak všechno dobře dopadlo.

A co další krněnské dopravní evergreeny? Například parkování, nebo MHD?

Parkování jsme vyřešili jednou provždy koncepční vizí “Parkuj si, kde chceš”. Moudře jsme usoudili, že občané ví nejlépe, kde potřebují zaparkovat a není možné omezovat jejich svobodu parkování nějakým shora nařízeným takzvaným “parkovištěm”, nedejbože “parkovacím domem”. A v tom jde příkladem občanům celá Rada, zvláště pak Primátor Onderka, na nějž čekává limuzína před domem, v dnes již překonaném “zákazu parkování”, aby jej dopravila do osm set metrů vzdáleného Magistrátu. Jistě uznáte, že Primátor největšího města v republice nebude ztrácet čas chozením pěšky, když se může nechat svézt přes pět semaforů.

Vkusné parkoviště na Římském náměstí, vzniklé v rámci projektu "parkuj si kde chceš" (zdroj: dva měsíce stará fotografie)

Mohl by využít MHD.

Tak to by tedy nemohl. Podívejte, v dnešní ekonomické situaci je potřeba šetřit každou korunu. A jak jsem již řekl, městská hromadná doprava je pouze jakýsi nadstandard, který laskavě poskytujeme našim občanům a ti nám za něj musí připlatit. A nemůžete přece v takto rozpočtově napjaté době chtít po Primátorovi, nedejbože členech Rady, aby utráceli veřejné prostředky za lístky, když mají k dispozici limuzínu se šoférem. To by od nás bylo nezodpovědné.

Je vůbec potřeba tolik vozů pro čelné představitele města?

Samozřejmě, že ano. Vy se asi pohybujete naprosto mimo realitu.

S MHD souvisí i přeložka tramvajové tratě do Komárova z Dornychu na Plotní.

To máte pravdu, určitě to spolu souvisí. Nicméně nedávno jsem tama jel a zatím s tím nic neudělali.

Ano, prohlásil jste, že trať nemá cenu přesouvat, dokud nebude hotové nové železniční nádraží.

Vážně? Tak to jsem řekl dobře. Dokud se nepřesune nádraží, tak nemá cenu vůbec přemýšlet nad jakýmkoliv rozvojem. Když nebude nádraží, tak nebude nic. Natož nadstandardní šalina na Plotní.

Nicméně šalina na Plotní nijak nesouvisí s novým nádražím. Za prvé zkrátí cestu do Komárova a dalších čtvrtí Brna-Jih, za druhé zrychlí a zbezpeční přístup k autobusovému nádraží na Zvonařce a konečně za třetí uvolní Dornych pro vybudování přímého silničního napojení centra na dálniční křižovatku D1 a D2.

Počkejte, ta šalina se nepřesouvá jen tak? To se pak dostanu rychleji na dálnici?

 

Takhle nikdy Dornych vypadat nebude (zdroj: Alternativní Krno)

Tak je to v územním plánu.

Týjo. Tak to asi dává smysl. Zbohatlíci s nadstandardem sice dostanou vlastní trasu šaliny, ale pokud se my, obyčejní občané, dostaneme rychleji na dálnici, je potřeba se o to zasadit.

Co vlastně myslíte tím nadstandardem? Neustále o něm mluvíte, ale obáváme se, že většina lidí netuší, o co se jedná.

Tak určitě je tím nadstandardem šalina. Máme překládat trať pro pár lidí, co si můžou dovolit ji vlastnit. To není fér vůči ostatním. Kdo z vás na to má?

Nikdo nejezdí vlastní šalinou. Tramvaje patří dopravnímu podniku a vozí každého s platnou jízdenkou.

Počkejte, to ta šalina lidem nepatří? A jezdí v ní s cizíma? To je nechutné. Pro mně jsou standardem tři auta v rodině a pro hlavu rodiny samozřejmě šofér. Níž se snad jít ani nedá. No a kdo si chce pořídit vlastní tryskáč nebo šalinu, ať si připlatí. To mně připadá mimořádně sociálně citlivé.

Připadá Vám sociálně citlivý i Váš plán na příplatky za noční jízdu, jež je kolikrát zdrojem nečekaného napětí?

Tak v kině teď letí 3D horrory a tady to mají diváci naživo. Jen ať si připlatí.

Svratka obklopená cyklostezkami /mimo záběr/ (zdroj: Svratecká paroplavba)

Poslední oblastí, které bychom se rádi dotkli, je cyklistická doprava.

Ano, zrovna jsme prý otevřeli novou cyklostezku u Svratky. Já tam sice nebyl, protože mně to nezajímá, ale aspoň je vidět, že něco děláme. Tak nevím, proč si cyklisti pořád tolik stěžují.

Cyklostezka u Svratky cyklodopravě moc nepomůže. Lidé by si spíše přáli mnohem levnější cyklopruhy po městě, neboť neustále roste počet lidí, kteří používají kolo k dopravě do práce a po městě vůbec.

Vážně? To je tedy lituji, já bych měl strach, pustit se do města na kole.

Proto by nás zajímalo jak hodláte podmínky zlepšit.  Kdy bude například povolen vjezd cyklistům do centra?

Tak s tím bych byl opatrný. Dokážu si živě představit situaci, při které najede cyklista do nic netušícího chodce, ten v leknutí skočí pod kolemprojíždějící tramvaj, ta vykolejí a převrátí sloup vysokého napětí, který spadne na blízký obchod s módním textilem, jenž vzplane a požár se následně rozšíří až do Dukovan, kde způsobí jadernou katastrofu. A to byste si snad nepřál, pane redaktore.

To asi nikdo. Tak já Vám raději děkuji za rozhovor.

15 Komentářů

  • Máte tam hrubku. Ve větě “Jistě uznáte, že Primátor největšího města v republice nebude ztrácet čas chozením pěšky, když se může nechat svést přes pět semaforů”. u slova “svést” má být správně “svvézt”.

  • Hrubku udělal pan Kotzian při rozhovoru, ale raději jsme ji opravili. Děkujeme za upozornění.

  • A byla to vůbec hrubka? Já bych se rád nechal svádět přes pět semaforů …

  • jsem sice z Prahéy, takže nerozumím místním reáliím a místopisu, taktéž někdy některým slovům, ba i větám, ale tahle stránka mne vždycinky pobaví :-) :-) :-)

  • nekomeťák

    tak já bych přál Ondatrovi, aby si jednou nastoupil do rozjezdu plnýho mladejch lidí – ideálně brňáků, to by si ale netroufl, ten se ukáže maximálně před prvňáčkama, na hokeji v loži a maximálně tam, kde mu lezou do prdele. Co pane Ondatro, jaká bude Vaše další zastávka v této tramvaji moci? Chcete víc, je mi to jasný Románku, morální kredit nepotřebuješ. Jdi si kam chceš, třeba bude zase nějakej konkurz na europoslance, tak se nezapomeň přihlásit.
    Třeba Vás jednou lidi vyhážou z magistrátu okny. Taky pěkná projížďka)

  • Než si šel fiktivní K. hajnout, tak ještě párkrát fiktivně zívnul a v nejčtenějším fiktivním deníku.cz se vůči fiktivnímu rozhovoru fiktivně ohradil. Má bohužel fiktivní pravdu. H. mu vůbec není podobný. Ani fiktivně…
    http://brnensky.denik.cz/zpravy_region/namestek-se-ohradil-proti-fotce-hitlera-20121024.html

  • dr. Koller

    Už mne to hovadiny tady ser….

  • Dnes mě v šalině zaskočil revizor.
    A opravdu ZASKOČIL, neboť jsem fakt netušil, že má čtvrtletní šalinkarta je už pár dní po expiraci…
    “Co s tím?” (naivně jsem čekal nějaký chápající návrh…)
    “Tak za sedmset!…”
    Jasně – moje blbost a taky smůla, že jsem neměl v mobilu nastavenou upomínku, že si mám zaplatit dalšího čtvrt roku.
    Jenom mě napadlo, jaký je ZVLÁŠTNÍ PŘÍSTUP DPMB KE STÁLÝM ZÁKAZNÍKŮM!

    PRO DPMB: ZÁKAZNÍK (co jen zapomněl včas prodloužit) = ČERNÝ PASAŽÉR!
    Proto ta pokuta v úplně stejné výši, jako bych byl nějaký vykuk!!

    Před nějakými roky přitom i skuteční černí pasažéři měli možnost místo pokuty zaplatit jen poplatek (cca 50 Kč), pokud si do 3 dnů po přichycení pořídili šalinkartu.

    Jenže dnes už soudruhům z DPMB evidentně nejde o to vytvářet zákazníky a naučit původní černé pasažéry kupovat si předplatné.
    DNES UŽ DPMB CHCE OKAMŽITÉ PRACHY ZA KAŽDOU CENU – I ZA CENU KARTELŮ S EXEKUTORSKÝMI MAFIEMI!!!

  • Pane Kotziane, vaše poslední odpověď se opravdu povedla.

  • Milý Kamile,
    Vy dle vašich slov jezdíte ‘pouze’ 25 dnů načerno a chcete se ohánět titulem ‘stálý zákazník’?

Leave a Reply to T. Pal


Další zprávy

  • Hlavní článek Otevřenost Koryčánek nesmí být děkanem architektury. Baví se s neziskovým sektorem

    Koryčánek nesmí být děkanem architektury. Baví se s neziskovým sektorem

    Když jde o zájmy města, musí jít osobní preference stranou. Hnutí Žít Brno se proto jednoznačně přidává na stranu profesorů a docentů Fakulty architektury VUT, kteří odmítají, aby se děkanem stal buran, který zastává alternativní názory. Jak správně konstatuje Ivan Ruller či Josef Chybík, jmenováním Rostislava Koryčánka by se mohly přerušit dobré vztahy mezi městem Brnem a fakultou a architekt Petr Pelčák by mohl přijít o zakázky, které od města dostává. Tomu je potřeba zabránit za každou cenu Lidé z [...]

    Čti dál →
  • Hlavní článek Otevřenost O jako Otevřenost. Veřejná debata již tuto středu

    O jako Otevřenost. Veřejná debata již tuto středu

    Tentokrát se diskuze uskuteční v Café Paradigma na Marešové 8 (za FSS), ve středu 11. června od 18 hodin. Otevřenost má být dle Marušky Z. jedna z “verbálních priorit” města Brna, ale jak víme, město Brno si naopak zakládá na tom, že utajuje i územní plán, jak dokládá legendární projekt Odboru územního chaosu a destrukce, N.E.P.O.V.Í.M. Vytáhnout smlouvy z městských firem trvá roky, o proaktivním zveřejňování si můžeme nechat leda zdát. Účast nikým nevolené veřejnosti na tvorbě územního plánu či [...]

    Čti dál →
  • Ekonomika Hlavní článek Rozvoj Černovice šetří. Ať to stojí, co to stojí.

    Černovice šetří. Ať to stojí, co to stojí.

    V dnešní rozpočtově nelehké době je potřeba šetřit, kde se dá. To si uvědomují dokonce i v Černovicích a proto se snaží přicházet s novými a neotřelými nápady, kde přijít k nějaké té koruně. Na přelomu roku tak ušetřili zbavením se dvou nepohodlných radních, letos plánují prodat černovickou pískovnu. Média jsou k Černovicím nespravedlivá. Pokud už o této malebné čtvrti píší, je to buď v souvislosti s Psychiatrickou nemocnicí, nebo jde o křivé nařčení z lumpáren. Ať už jde o [...]

    Čti dál →
  • Hlavní článek Rozvoj Mackovo pozdní odpoledne – středeční debata o územním plánování

    Mackovo pozdní odpoledne – středeční debata o územním plánování

    Do voleb zbývá zase o týden míň, proto je čas na další diskuzní téma. Tentokrát se podíváme na proslulé brněnské územní plánování, které pod patronací Ladi Macky a Mgr. Kateřiny Leopoldové z Odboru územního chaosu a destrukce nabývá dost apokalyptických podob. Debata proběhne ve středu 28. května od 18 hodin v Eleven clubu na Dominikánské 11. “Brno, jediný vtip, ve kterém lze bydlet”, je sice moc príma, pokud se však bude město urbanisticky vyvíjet tak, jak Macek s Leopoldovou plánují [...]

    Čti dál →
  • Hlavní článek Rozvoj Zpráva z inspekční cesty do pražského Institutu plánovaní a rozvoje

    Zpráva z inspekční cesty do pražského Institutu plánovaní a rozvoje

    Jedním slovem: Takurčitě! Podrobně: Jak vypadá územní plánovaní v Brně, všichni víme. Útvar hlavního architekta byl před mnoha a mnoha lety zrušen, obsahově příbuznou funkci dnes zastává Kateřina Leopoldová, šéfka odboru, jemuž nikdo neřekne jinak než Odbor územního chaosu a destrukce. Leopoldová razí tezi, že na OUPRu (ve skutečnosti odbor územního plánování a rozvoje) není místo pro odbornost a architekturu, že zdejší zaměstnanci jsou pouhými úředníky s razítkem. Všechny, kteří kdy nesouhlasili s nějakým hypermarketem a snažili se dodržovat územní [...]

    Čti dál →
  • Bezpečnost Hlavní článek Konečné řešení cigánské otázky v Brně!

    Konečné řešení cigánské otázky v Brně!

    Poslední dobou nám chodí různé maily – v mnoha z nich se nás lidé ptají, proč chodí bílí do vězení na 10 let a Romové jen na dva, proč mají Romové vyšší příspěvky než Češi atakdále… Jsme si vědomi, že se v tomto tématu nemůžeme poměřovat s nejoblíbenějším českým politikem, Tomiem Okamurou, který si téma Romů zvolil z ryze populistických důvodů, a pokud by v české společnosti obdobně rezonovalo například téma ženské obřízky, tak by se na billboardu vyfotil s [...]

    Čti dál →
  • Hlavní článek Otevřenost Portál primátora Radnice Rozvoj Potvrzeno. AUpark bude, i kdyby mělo Krno lehnout popelem!

    Potvrzeno. AUpark bude, i kdyby mělo Krno lehnout popelem!

    (Aktualizace 14.4.2014) Chceme tímto poděkovat nejlepšímu Primátorovi, Bc. Romanu Onderkovi, za jeho dlouhodobý přínos pro rozvoj našeho města v duchu populárních kolotočářských tradic. Dlouhodobě nehledí na módní zájmy a potřeby obyvatel, ale koncepčně plánuje a buduje. Před rokem a půl jsme napsali, že AUpark bude postaven za jakýchkoli okolností a naše predikce se naplnila. Uprostřed ničeho vyroste obrovská tržnice a Krno se může těšit na další, tolik populární, dopravní kolaps – tentokrát na ulicích Opuštěná a Zvonařka. Magistrát podporuje lokální [...]

    Čti dál →
  • Hlavní článek Otevřenost Získat smlouvy na opravu Milady Horákové? Nemožné!

    Získat smlouvy na opravu Milady Horákové? Nemožné!

    Jak jsme zjišťovali, jak fungují městské firmy. Brněnské městské firmy stále smlouvy neposkytují. Ke smlouvám na opravu ulice Milady Horákové, rekonstrukci Riviéry či na SMS jízdenky se nelze dostat. Brno, 8. 4. 2014 – V rámci přípravy na úlohu zastupitelů jsme se chtěli zorientovat v tom, jak fungují městské firmy. První test byl, jak poskytují informace. Výsledek je tragický. 19 dnů po odeslání žádosti informaci máme smlouvy od pouhých tří městských firem, Lesy města Brna nás poslaly k nahlédnutí do [...]

    Čti dál →