Audit Národního divadla: V divadle se krade. Jupí
Tak například zakázky
Audit se v prvé části věnuje zakázkám. Magistrátní kontroloři si vybrali – náhodně – vždy jednu až dvě zakázky z let 2006 – 2011.
První divotvorná zakázka je z července 2007. Tehdy se náhle pokazily jevištní stoly v Janáčkárně (stoly jsou takové to, co se umí v jevišti vysouvat a zasouvat). Náhle = na jevištní techniku, vyrobenou v 60. letech, se v souladu s paradigmatem krněnského dlouhodobého a promyšleného projektování a stavění nikdy nešáhlo a čekalo se, kdy ten šrot někomu spadne na hlavu. Tak se událo v červnu 2007. A jupí, hned tu byla vítaná možnost, jak dát zakázku na 5.457.140,- Kč v rámci tzv. jednacího řízení bez uveřejnění oblíbené firmě GRADIOR GROUP, a. s., které se zavolalo, zda nemá o príma zakázku náhodou zájem. Měla. Namísto otravného veřejného výběrového řízení, kde by mohla cena zakázky klesnout třeba o několik desítek procent – a to si tady nikdo v Krně nepřeje – se celý problém neočekávatelné události vyřešil výhodně pro všechny strany.
Další roztomilá zakázka na sebe nenechala dlouho čekat. V roce 2008 si Dvořák vzpomněl, že okamžitě potřebuje sehnat „Sadu bezdrátových mikrofonů Sennheiser“. A to, pochopitelně, v tajném jednacím řízení bez uveřejnění. Dvořákova argumentace pro urychlené tajné řízení byla argumentačně neprůstřelná:
„Domnívám se, že důvody k použití jednacího řízení bez uveřejnění v situaci, kdy byl ohrožen divadelní provoz NDB, tedy předmět jeho hlavní činnosti s přímou vazbou na hospodaření a hospodářský výsledek organizace (tržby za vstupné) zcela odpovídají § 23 odst. 4 zákona č. 137/2006 Sb: …“.
Když si Dvořák vzpomene, že jsou potřeba zlaté záchodové mísy firmy Přemek Veselý a cvičená opice Jana, je nutné je okamžitě za jakoukoliv cenu získat, protože každou minutu, kdy divadlo zlaté záchodové mísy Přemka Veselého a cvičenou opici Janu nemá, přichází o zisk, neboť všichni Krňané v tu ránu odjedou za kulturou do Bukurešti, kde Přemkovy zlaté záchodové mísy, cvičenou opici Janu, mluvícího papouška Romana a sadu bezdrátových mikrofonů Sennheiser mají. Zakázku za 3.405.700,- Kč bez DPH získala po tvrdém boji firma AVC Praha, spol. s r. o.
Z hlediska hospodárného nakládání s veřejnými prostředky je favoritem dlouhodobě promyšlená a plánovaná zakázka z roku 2010 na „Opravy po havárii – 3. a 4. patro – budova Dvořákova 11“. Zakázku za 460.656,- Kč bez DPH získala firma RTZ Holding, a. s., tentokrát dle všeho ve standardním výběrovém řízení. Leč v průběhu realizace zakázky se vyskytly oblíbené vícepráce. A zakázka se postupně vyšplhala Dodatkem č. 1, Dodatkem č. 2, Dodatkem č. 3 a naposledy Dodatkem č. 4 na sympatických 1.945.973,- Kč bez DPH, což je o 422 % víc, než byl finanční objem původní zakázky, a tedy o 402 % více, než toleruje pro dodatečné práce zákon (§ 23, odst. 7, písm. a, bod 3 zákona o veřejných zakázkách).
Čtenáři až běhá mráz po zádech, jak by audit dopadl, když by kontroloři nevybírali zakázky namátkově, ale sjeli jednu po druhé. Br.
K dokonalosti dotáhl Dvořák princip ozkoušený na veřejných zakázkách při výběru šéfů jednotlivých divadelních domů. V minulém roce se domluvil s nejlepší Radou města, že se zruší zbytečná výběrová řízení na šéfa opery, Mahenky či Reduty, a Dvořák si bude šéfy vybírat sám, protože je to tak nejspravedlivější. A tak po loňském odchodu Roka Rappla z opery jmenoval Dvořák na místo šéfa nějakou paní z Maďarska (jméno a důvod jejího jmenování se nepodařilo zjistit) a po náhlém onemocnění Petra Velka, šéfa Mahenovy činohry, jsme si nejprve v Blesku mohli přečíst, že se Žilkové rozpadá rodina, protože Martin Stropnický se stěhuje do Krna, z čehož se následně vyklubalo, že oblíbený herec povede Mahenku. Redutu povede od nové sezóny Zdeněk Junák.
Tolik dnešní ochutnávka z auditu. O tom, jak Dvořák dokázal ze Starobrna vymámit litr piva za 73,51 Kč + DPH, si povíme zítra.
9.11
Jaképak překvapení, když byl Dvořák Onderkou vybrán (vrána k vráně sedá), tak všichni dobře věděli za co byl vyhozen z Národního divadla v Praze. Kolikpak si tento ředitel účtuje za svoje scénografické návrhy?
10.12
A jak se lze takového prostopášného ředitele zbavit? Nebo alespoň zažádat o nezávislý audit na jehož základě by mohlo být požadováno jeho odvolání?
12.22
Takže přístup “mega sem, mega tam” překračující zákon je v pohodě a jsou rádi, že to tak je. Mně by se líbil nezávislý podrobný audit práce a hospodaření celého magistrátu. A následné okamžité vyvození důsledků, které by je jako zaměstnance čekaly v soukromém sektoru.
1.57
Ježišku na křížku, jak může někdo tvrdit že audit dopadl dobře jenom s drobnými vadami. Vždyť se to v tom shrnutí jenom hemží “nepostupoval dle nařízení”, “nebylo dodrženo”, “nebyla zajištěna”, “nebylo postupováno, dle zákona”. (str. 148 -155)
20.48
Jak to může tvrdit je jednoduché, ale nechci být popotahován po soudech za křivé obvinění z úplatku, tak to radši nenapíšu:).
14.55
pane Hollane, a Vy máte nějakou zkušenost se zadáváním veřejných zakázek?
20.47
Míníte snad tou sugestivní otázkou to že se k výsledkům auditu může vyjadřovat jen někdo kdo má bohaté zkušenosti z veřejných zakázek? Takže když laik uvidí muže se zabodnutou dýkou uprostřed zad, tak není oprávněný říct že jde o vraždu protože zatím ještě neviděl mrtvolu?
Nebo vám snad ty v článku popsané věci připadají normální???
13.08
Poněkud hysterická reakce. Jak se dnes někde řekne “veřejná zakázka”, startujou někteří na první našlápnutí.
Ta otázka není sugestivní, je úplně normální, ale vzhledem k neexistenci nonverbální komunikace z ní zřejmě dokážete vyčíst cokoliv.
Každý se může vyjadřovat k čemukoliv, bohužel vyjadřuje-li se k tomu, s čím nemá zkušenost nebo v té oblasti není erudován, může to být plytké a bezobsažné. Váš příměr s mrtvolou není relevantní.
Jinak si myslím, že hospodaření divadla rozhodně nebylo v pořádku, plýtvání přímo čišelo z jakéhokoliv kroku, který vedení podniklo. To se vstupenkami se opravdu dělo, tiskly se zbytečně drahé letáky a navýšení zakázky v podobě víceprací o 400 % je skutečná bomba. A určitě je ještě spousta věcí skryta pod povrchem.
18.57
mě už to neba
22.02
mě taky ne
16.19
Nejlepší jsou stejně “virtuální ceny”, jak se člověk může dočíst z citátu v deníku Právo:
“Tyto věci byly na základě barterových smluv, divadlo nic nestály, ceny byly jen virtuální,” ujistil ředitel.
9.03
Tyjo, to je skutečně zajímavé. Je skvělé, že zprostředkováváte takovéhle informace veřejnosti. Jen tak dáů!:)
Jinak, stálo by asi za to podat podnět na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.