Největší úspěch hatemana Haška a radního Macka: Kraj bez územního plánu
Znova se tak potvrdila stará známá pravda, že největším nebezpečím Jižní Moravy jsou její obyvatelé. Vinou toho, že několik žalobníčků žalovalo, potřebná R43 nebude, nezbytná R52 nebude, nepostradatelné dálniční tangenty nebudou, již skoro dokončený odsun nádraží také nebude. Navíc kraj musí z našich peněz zaplatit žalobcům 111 + 24 tisíc. Kdo nebrečí, není Moravan.
Nejlepší jihomoravští politici v čele s hatemanem JUDr. Haszkem Mihálym (ČSSD) a jeho nástupcem, radním pro územní plán, Davidem Mackem (KDU – ČSL), se nyní budou před veřejností upřímně kát, že zrušení Zásad územního rozvoje nečekali a že je to od soudců velká nespravedlivost. Soudci totiž posuzovali něco tak neuchopitelného, jako je zákonnost procesu přijímání krajského územního plánu – čemuž nikdo nerozumí – a ve svém výroku nezohlednili, že zastupitelstvo si územní plán odhlasovalo, takže byl demokraticky přijat a demokracii jsme přece chtěli všichni. Jakési Modřice, Ostopovice či Dolní Dunajovice sice už při vzniku územního plánu namítaly, že se z jejich obcí stanou dálniční křižovatky, jejich argumenty byly však demokraticky zamítnuty. Sice bez toho, aniž by se jimi někdo věcně zabýval, ale o to víc demokraticky.
Každé malé dítě ví, že demokracii tvoří pilíř moci zákonodárné a moci výkonné a žádný jiný tam nikdy při správném čtení Ústavy nebyl a nebude. Učitel středoasijských národů, Václav Klaus, moudře před necelým rokem vysvětlil: “Snažím se usilovat „jen“ o to, abychom z jedné nesvobody nepřešli moc rychle do nesvobody jiné, abychom z jedné nedemokracie (říkalo se jí lidová demokracie) nepřešli téměř plynule do jiné nedemokracie, které se říká postdemokracie nebo také právní (nebo spíše soudcokratický) stát.” Je proto velkou nevděčností těchto několika marginálních obcí, že si dovolily práva svá a svých občanů hájit usoudu. To se prostě nedělá. Kdo má většinu, má pravdu.
Když by se politici snažili nalézt finančně a dopravně nejvýhodnější trasování dálnic spolu s veřejností, mohl být jihomoravský územní plán dávno přijat. Takový postup je ale u nás v Krně a okolí zcela nepřijatelný a odporuje místními specifiku územního plánování, kdy se namaluje čára do mapy a tato čára se od tohoto okamžiku „dlouhodobě sleduje“ a jakékoliv pokusy o diskuzi jsou s odkazem na dlouhodobé sledování zapovězeny. Diskuze se vedly v minulém století, teď musíme promyšleně projektovat a stavět.
Snahu schvalovat dopravní tahy či průmyslové zóny tak, aby je každý soud vždy musel zrušit, lze označit za systémovou, není proto šance, že by se v blízké budoucnosti někdy něco v Jihomoravském kraji postavilo: “Dokument jsme chystali pečlivě a po řádné diskusi s lidmi. Na případný soud se těším. Ukáže se, že je materiál zpracovaný kvalitně,” řekl v září Macek.
Promyšlenost strategie, kdy se vyhodí z okna několik milionů korun za namalování územního plánu, o kterém se předem ví, že bude zrušen, dokládá úterní výhrůžka nejlepšího radního Davida Macka, směřovaná soudcům NSS:
“Pokud by soud vyhověl našim oponentům a Zásady územního rozvoje zrušil, tak na území našeho kraje v podstatě zavládne anarchie, která bude velmi nahrávat různým developerům, ti si budou moci ten kraj rozparcelovat a samozřejmě nabízí se hypotéza, jestli toto není jedním z důvodů, proč se vůbec určité subjekty na soud obrací.”
Krajský územní plán ale řeší jak na potvoru jen nadregionální stavby, jako jsou právě dálnice, a zbylých 99 % všech staveb je na něm nezávislých. Navíc v Mackově anarchii byl kraj už léta. V roce 2009 byl rozsudkem Nejvyššího správního soudu zrušen územní plán pro Břeclavsko a pro nečinnost krajského úřadu vypršela ke konci roku 2009 platnost územních plánů pro okres Znojma a pro celou krněnskou aglomeraci (od Pohořelic na jihu až po severní okraj Jihomoravského kraje).
Těžko číst Mackův kryptický vzkaz jinak, než že uvržení do anarchie a “rozparcelování” mezi oligarchické developery – na které nemá existence či neexistence Zásad žádný vliv - bylo vždy jeho cílem, který maskoval hrou na územní plán. Jiné čtení by totiž znamenalo připustit, že Macek územnímu plánování rozumí stejně jako jeho politické dvojče Laďa z Krna, a tady by už končila sranda a začínala Jižní Morava. Vítejte u nás.
22.40
Tak jsem teď viděl pana Firbase v Událostech komentářích a nevím jestli se mám smát nebo brečet… Pan Firbas se rozhodl zřejmě, že z Brna udělá skanzen, který za žádnou cenu nesmí být dopravně dostupný, jinak si nedokážu vysvětlit, že přímé napojení na Vídeň nemá mít Brno, ale Břeclav a Znojmo a ze Severu se taky nikdo do Brna nesmí dostat a když ano, tak jedině oklikou… ono totiž přírodě a lidem zatraceně pomůže, když by jezdili oklikou delší trasu přes boskovickou brázdu …
Ty jeho šipky, kdy ani jedna nesměřovala na Brno byly vážně úžasné…
Ale svým způsobem jeho uvažování dává logiku… Brno je bohužel druhé největší město ČR a ti lidi, blbci jedni, do něho ještě chtějí i jezdit a dokonce chtějí jezdit i ven z něj… No fuj, to se jim musí co nejvíce znepřijemnit, když už to nejde zakázat.
Vždyť přece Bystrčáci a Komíňáci (a že jich je) můžou dál jezdit Bosonožským přímo pod okny (jak to dělají teď) na věky věků.. To přece nejde, aby na dálnici najížděli nejdříve krytou ( a tedy nehlučnou) starou dálnici a dále se dostali přímo na dálnici odhlučněným nadjezdem… Vždyt spousta Bosonožských dětí si už na ten provoz u nich zvykla… i mě tam mávali, když jsem tam denně každé ráno v té koloně popojížděl… Ale nebojte děti… Díky nikým nevolenému soudu možná i vaše děti tuto slast zažijí…
21.35
Vy ste pane ale trouba třikrát kroucená. Vždyť vy ste nic nepochňáp. Ta varianta dopravního experta Ing. Strnada, co tam ten Firbas ukazoval je opravdu geniální. Poláci nebudou jezdit přes Brno a uleví se dálnici D1 od Kroměříže do Brna. Také to budou o 35 km mít blíž do Vídně všichni z Ostravska, od Zlína a také z Olomoucka. Takže pro cestu tam a zpět je úspora 70 km. Totéž platí pro cestu z Prahy do Vídně. Po trase Jihlava – Znojmo také o 35 km kratší než zajížďkou přes Brno, R52 a Mikulov. Ostatně Rakušáci teď nic nestaví a mezi koncem R52 v Pohořelicích a A5 u Schricku je to skoro 55 km. Kdo tu líčí, že rakušáci budou v roce 2017 s dálnicí u Mikulova, pak zřejmě nezná situaci. Už v roce 2010 Rakousko zrušilo A5 od Poysbrunnu k severu a v tomto úseku neplánuje žádný 4-pruh, ale ponechat původní silnici a udělat jen dvoupruhový obchvat Drasenhofenu, a to je pokud si vláda Dolního Rakouska na to připlatí – podrobně viz rakouské ŘSD – tzv. ASFINAG – http://www.asfinag.at/strassennetz/niederoesterreich
13.30
Osel nebo spíš grázl jste Vy – jinými slovy řečeno ať to mají všichni do Vídně blíž než Brno, které bývalo jejím předměstím?! Nějak zapomínáte, že R43 zdaleka není jen pro Poláky a že R55 je v nedohlednu. Nevšiml jsem si, že by se měla ze Znojma do Jihlavy stavět autobahn.
Nyní Rakušáci pokračování A5 nestaví, ale stavbu ze Schricku za Poysdorf intenzívně připravují.
22.25
Gottschalku, málo víš. Už jsi slyšel o kapacitní silnici typu R nebo D označené S8 v trase Havlíčkův Brod–Jihlava–Znojmo–Hatě–hranice ČR/Rakousko (Wien)? Tak tento koridor schálila vláda v Politice územního rozvoje v roce 2009 a podle stavebního zákona je toto závazné pro územní plán kraje Vysočina i Jihomoravského kraje.
13.57
Rarášek: Dobrý … jen nechápu tu poznámku o Olomoucku…ať koukám na mapu, jak koukám… Můžu poprosit o vysvětlení?
23.06
S tím Olomouckem je to jednoduché. I z Olomouce je trasa po R55 přes Břeclav do Vídně výhodnější. Na kilomery je to stejné jako přes Brno, ale nepochybně to bude pohodlnější, neboť se nebude muset jet po přetížené D1 a přes dopravně přetíženou Brněnskou aglomeraci.
18.56
A jooo, já trouba třikrát kroucená jsem si myslel, že česká dálniční síť je primárně myšlena jako spojnice mezi největšími českými městy:-( A ona přitom má sloužit Polákům, aby se rychle dostali do Vídně a Pražákům taktéž… Tak to pak naprostý souhlas s panem Firbasem! A možná to ani není pro Pražáky, možná by bylo vhodné táhnout dálnici i dál od Prahy, stejně je to přece jen spojnice mezi severem Německa a Vídní… A přece nám ti Němci nebudou smradit v Praze! Fuj, pražský okruh zrušit, vždyť těch vesnic, kterých se to dotklo je spousta!
Pan Firbas by měl ale zabrat! Když se dívám na plánovanou mapu dálnic a rychlostních silnic, tak ti nemyslící blázni je projektují zejména jako spojnice mezi Plzní, Prahou, Brnem, Olomoucí, Ostravou a dalšími velkými městy.. Copak nechápou, že v těch městech je aut už dost?!?!?:-(((
A jinak doporučuji podívat se trochu na více na tu plánovanou síť http://www.businessinfo.cz/files/images/071003_obrazek_6.gif a pak uvidíte, že:
1) Dálnici D1 u Brna se uleví zejména ve chvíli, kdy se dostaví její severní varianta, tedy spojka mezi Mohelnicí a Hradcem Králové. V tu chvíli celá Severní Morava nebude mít důvod jezdít přes Brno.
2) Se spojnicí Jihlava – Znojmo ve formě alespoň rychlostní komunikace se nepočítá ani v plánech, takže její realizovatelnost za našich životů je nulová… Navíc vybudovat kvůli 30km navíc asi 70km dálnice? To teda rozhodně násobně víc pomůže těch 70km mezi Mohelnici a Hradcem…
9.08
Blaf:
Vůbec nerozlišujete 2 různé věci – dopravu CÍLOVOU (v Brně) a dopravu TRANZITNÍ (přes Brno). Té první nás brňáky nezbaví žádná silnice a je nesmyslné auta jedoucí od Svitav do města hnát oklikou přes Bystrc. Pojedou nadále kolem Globusu, protože CHTĚJÍ do Brna.
Tu druhou – tranzitní – je nutné (nebo vhodné, pro zachování příjemného života v Brně) řešit. A to by mělo být také snahou JMK. Oni to dokonce i deklarují, ale výsledek je naprostý opak. Chtějí vybudovat (narozdíl od moderních evropských měst, která vsází na obchvaty) PRŮJEZD tranzitní dopravy městem Brnem. Marná sláva, když Hitler plánoval svou R43, tak žádnou částí Brna neprocházela, ale jsme o 70 let dál a hranice města se velmi posunuly. Podobně Bosonohy, Troubsko, kde už teď jsou nadlimitně zatíženi zplodinami, by byly odříznuty plánovanou R52. A jestli si myslíte, že třeba zakopání vyřeší kvalitu ovzduší, tak jste vedle. Vyřeší část hluku, ale výfukové plyny s drobnými prachovými rakovinotvornými částicemi se pouze vyhrnou na koncích tunelu, ale neztratí se. Od hráze přehrady se potáhnou korytem Svratky přes půl Brna. Stačí počkat půlhodinu po “úžasných” brněnských ohňostrojích a podívat se, jak pomalu odlétají kilogramy oxidů těžkých kovů přes hráz dolů a halí noční Komín a zbytek Brna do jedovatých mračen.
Problémem je, že vedení kraje (i města) dává přednost rychlé variantě před smysluplnou. A ta “rychlá” varianta jim trvá 30 let, protože je neobhajitelná. Vůbec není dobře, že nemáme nové ZUR, ale pořád je to lepší, než mít špatné. Jen se bojím, že kraj je změní pouze po formální stránce a obsahové chyby a nesmysly zůstanou. Potom se ovšem řešení tristní dopravní situace v Brně nedočkáme nikdy. Ach jo.
16.01
Raráškovi doporučuji základy německého jazyka, když už nám poskytl ten odkaz:
Geplante Verkehrsfreigabe Abschnitt Poysbrunn – Staatsgrenze bei Drasenhofen: 2016/2017
Der Abschnitt Poysbrunn – Staatgrenze bei Drasenhofen wird aufgrund des geringeren Verkehrsaufkommens in zwei Stufen ausgebaut. In einem ersten Schritt wird eine zweistreifige Umfahrungsstraße errichtet. Die Gemeinde Drasenhofen wird damit wesentlich vom Durchzugsverkehr entlastet. Die zweite Ausbaustufe sieht eine Erweiterung auf vier Fahrstreifen vor. Die Verwirklichung des Vollausbaus ist vom Fortschritt des angrenzenden tschechischen Autobahnprojektes R 52 abhängig.
22.20
Čti řádně:
Die Verwirklichung des Vollausbaus ist vom Fortschritt des angrenzenden tschechischen Autobahnprojektes R 52 abhängig.
to jest:
Realizace plné v plném profilu (čtyřpruh) závisí na pokroku českého dálničního projektu R52.
Na
http://www.asfinag.at/c/document_library/get_file?uuid=67d33ab9-2e97-4d3c-b5d4-1b28c7f1edb9&groupId=10136
je mapaa, kde A5 v posledním úseku zcela chybí. Je zde jen dvoupruhový obchvat Drasenhofenu.
18.48
Já si ale nepamatuji, kdy by byl úsek Kroměříž-Brno plný. Jsem Kroměřížák.
9.42
se divim ze vas hned nesmazali. na Zit brno totiz mohou byt vtipni a srkasticti jen nekteři.
straka