Zrušení Janáčkovy opery bude pro Krno kulturním i ekonomickým přínosem
Je jich přesně jedenáct, což je pro Krno magické číslo. Rada města Krna v rámci verbální priority Otevřenost tyto důvody předkládá k široké celospolečenské diskuzi.
1. Zrušením opery se potvrdí sjednocení ideologií a programů brněnské ČSSD a ODS v oblasti kultury. Sbližování programů započalo v roce 2009 kandidaturou na Evropské město kultury 2015. ČSSD spolu s tehdy opoziční ODS na poslední chvíli prosadila odstoupení města. Nyní se ukazuje, že tehdejší starostova slova: „Brno by mělo být městem kultury každoročně a ne jenom jeden rok. Nechci zavázat budoucí vedení města k tak velkému břemenu až do roku 2015“, byla prorocká.
2. Vyhozením celého souboru se ušetří. Janáčkova opera má dle výroční zprávy (str. 106) měsíční rozpočet na platy asi 6 miliónů. Za dobu sedmiměsíční plánované odstávky se tedy ušetří cirka 40 miliónů. Pouze ale pod podmínkou, že se provoz opery už neobnoví. Pokud by se tak nedejbože stalo, nový ansámbl bude dalších sedm měsíců nacvičovat obsáhlý repertoár a hrát se nebude.
3. Na platech se propuštěním souboru ušetří přesně tolik, o kolik byla dražší vítězná nabídka na opravu dvou jevištních stolů v roce 2008, což je fajn, tím víc, že obdobné vysoutěžení nejlukrativnější nabídky na přestavbu divadla lze s velkou určitostí předpokládat i tentokrát. „Je potěšitelné, že nejlepší nabídku podala firma, která už jednou stoly opravovala. Je tak alespoň zaručeno, že stoly budou fungovat v návaznosti na ty první,“ vysvětlil nejlepší náměstek Macek.
4. Operu lze levně přestavět na kasino. O spolupráci již projevil zájem hlavní tuzemský provozovatel tvrdého hazardu, Synot. Ten toho navíc šéfovi Národního divadla, Dvořákovi, hodně dluží. Ač Synot dal z výtěžku z gamblerů Národnímu divadlu Krno minulý rok tři a půl milionu korun, tentokrát spolupráce zaskřípala. Dvořák najisto počítal, že Synot zafinancuje divadelní kus Ruleta. Synotu se ale financování hry o hazardu nehodilo do posilování obrazu dobromyslného mecenáše a participaci odmítl.
5. Janáčkova opera se může poté přejmenovat na Dům hazardu a umění Romana Onderky. Namísto oper neznámého autora se budou v prostorách kasina pravidelně pořádat výstavy uměleckých děl a hokejových dresů Komety nejlepšího krněnského kurátora, Romana Onderky.
6. Ušetřené peníze na opeře se nainvestují do nového divadla Černá Madona, které vzniká přímo na exkluzivní objednávku nejlepšího starosty Onderky.
7. Operní dům je atribut metropole, což si tady nikdo nepřeje.
8. Za posledních 11 let se vystřídalo na pozici šéfa opery sympatických jedenáct lidí (Šimerda, Kyzlink, Otava, Zbavitel, Kaňák, Štych, Prokeš, Drgáč, Hanus, Rocc, Blahová). Bylo by vysoce nevkusné pokazit to šéfem dvanáctým.
9. Tímto krokem dojde k naplnění všech čtyř verbálních priorit Krna. K jako koncepce – ne operám, ano ohňostrojům, R – jako rozvoj Krna coby kulturního centra regionu, N – jako nápaditost za kreativní přístup k financování odpadní stoky, O – jako otevřenost: zrušení opery bylo transparentně a citlivě projednáváno se zaměstnanci.
10. Divadlem kolem opery se efektně odvede pozornost od snížení rozpočtů o 20 % všem ostatním sociálním či kulturním příspěvkovkám.
11. Kultura má sexy nátlakový potenciál. Krněnský Metropolitan je nyní plný vyjádření politiků, že při změně rozpočtového určení daní (- 900 milionů ročně) půjde šetřit jen a pouze na kultuře a volnočasových aktivitách, protože nikde to jinde to přece nejde.
Toto dílo je chráněno autorským zákonem a obchodním tajemstvím, stejně jako smlouvy NDK s Danielem Landou.
9.44
Amen.
10.51
Das Omen.
16.12
Toho “bohdá” nebude, aby nám krněnská kultura a Janáčkovo divadlo zkomíralo! Musíme však postupovat jak v lońském roce a povolat do akce všechny odpovědné úředníky a podnikatele města Brna, aby vše dopadlo tak úspěšně jako pronájmem restaurace “Bohéma” .
A případný neúspěch pak svedeme na rozpočtové určení daní. Tak to máme my chytří z nejchytřejších promyšlené. Však se podívejte jak nám pěkně v budově prosperuje obchůdek známé firmy s elektronikou. Nevadí, že je tam jak pěst na oko, oni si Krňané zvyknou, já jsem si také na jejich produkty ve svém bytě zvykl, sdělil nám jeden ředitel nejmenované kulturní organizace!
18.45
A teď vážně:
Není protest jako protest!Stojí za přečtení i za shlédnutí a poslech videa – Silný zážitek !! – … Opera se hrála v Římě letos při příležitosti 150 výročí moderní Itálie, za přítomnosti neoblíbeného Berlusconiho a starosty Říma, který v rámci projevu před zahájením opery kritizoval škrty rozpočtu na kulturu.
Už před začátkem opery byl dlouhý potlesk ( Italové, jak víte, milují Verdiho a jeho opery a většinou znají opery nazpaměť a slavné árii zpívají často ). Opera proběhla normálně až k uvedenému sboru,
jehož první slova v Překladu jsou : “Oh má země, tak krásná a ztracená” … V hledišti bylo zvláštní napětí, které cítil dirigent i účinkující.
Když skončil sbor otroků, byl obrovský aplaus. Dirigent slyšel výkřiky “opakovat” ! A rozruch neustával. V Itálii není zvykem opakovat části v průběhu opery, ale nakonec, když se rozruch utišil, obrátil se dirigent na Berlusconiho a řekl:
“Jsem Ital. Cestuji po celém světě a teď se stydím za to, co se děje v mé zemi a proto (k obecenstvu) přijímám Vaši prosbu o opakování ! Nejen pro vlastenecký obsah, ale při dirigování slov “Ó má krásná ztracená země” myslím na to, že když budeme takto pokračovat, zničíme kulturu, která tvoří historický základ Itálie. V tom případě bude naše země opravdu ztracena. Potom řekl: “Já Motti jsem mlčel po léta. Nyní bych chtěl dát této písni skutečný význam. Jsme doma v Římě, v divadle se skvělým sborem a nádherným doprovodným orchestrem. Navrhuji Vám, abyste se připojili, a budeme zpívat všichni spolu .”
Jak publikum, tak všichni na jevišti zpívali ve stoje. Když sbor skončil, bylo vidět, jak si ženy zpívající ve sboru utíraly slzy. Uvidíte sami : http://www.youtube.com/embed/G_gmtO6JnRs
13.05
At pan primator proda svuj penis ktery vystavuje na namesti a zase bude na rok provozu.
16.49
Ad opera v Římě: Záznam je to silný a je krásné vidět, že se najdou lidé, kteří si kultury váží a nebojí se otevřeně projevit svůj názor. Ale tady jsme v Krně, tady to nehrozí.
Naším heslem je “Krnět a zakrnět!”, hlavně pokud jde o vzdělání a kulturu. Nejsmutnější na celé “akci” s operou je, že pokud se podíváme do publika, bude chvíli trvat, než najdeme někoho, kdo bude schopen alespoň trochu objektivně posoudit shlédnuté představení a kdo do divadla přišel shlédnout představení a nejen dát na odiv, že on se teda jako taky účastní té kchúltúry.
Troufám si tvrdit, že minimálně pro čtvrtinu (neznám přesné množství lístků zdarma rozdaných pánům radním a jejich kamarádům) obecenstva je škoda plítvat umem sboru a orchestru. Je to jako v tom přísloví: “házet perly zastupitelům”.
Každý trochu vzdělaný a kulturní člověk už utekl třeba do Prahy nebo ještě lépe do Vídně. Mimochodem nejkrásnější a nejkvalitnější koncert, který jsem slyšel na území ČR, nebyl ani v Brně, ani v Praze, ale v Mikulově.
17.28
..obavam se, ze by ho nekoupil ani Adamov…
11.12
Každý vzdělaný člověk se v prvé řadě naučil pravopis. A tedy si neplete shlédnout a zhlédnout
18.10
Jo, jo, my “Krňané” si sypeme popel na hlavu:-o). I když na PC hledíme shora dolů