Janáčkovo divadlo se bude rušit – nechce hrát muzikály!
Jejich existence narušuje tolik potřebný klid na práci. Během přestavby haly Rondo na Kajot arénu (tři čtvrtě miliardy) sice mohli hokejisté úspěšné Komety honit puk prakticky bez omezení, u hráčů Opery to ale není nutné. Podle nejlepšího krněnského starosty můžou kumštýři “Janáčkárny” halekat třeba na nádraží nebo v některém z podchodů. Za ušetřené peníze bude moci Krno vedle orloje vztyčit 11 metrů vysoký vánoční stromeček ověšený 111 blikajícími andělíčky. Sociální podporu bude naštěstí vyplácet stát a ne město.
Operu a Kometu ale spojuje mnohem více věcí. Toto souznění je jednoznačným důkazem koncepční a tvůrčí činnosti magistrátu. V případě rekonstrukce bývalého Ronda se původně hovořilo o částce 300 miliónů, nicméně zpracování projektové dokumentace se ujal oblíbený Arch.Design a nezapomněl v ní zanechat potřebná bílá místa, která umožnila investorovi (IMOS Brno, a.s.) a magistrátu postupně navýšit rozpočet nejdříve na půl miliardu a následně na krásných 700 000 000,- Kč. Architekt Ronda Ivan Ruller koncipoval stavbu ve tvaru puku, nicméně je třeba jít s dobou. Svým tvarem dnes evokuje spíše ruletu a tak byla logicky přejmenována na Kajot arénu. Hra úspěšné Komety je ostatně velmi blízká “výherním” automatům, které Kajot vyrábí a na kterých po nadějném začátku rovněž všechno prohrajete. Kometa se aktuálně drží na krásném 11. místě (ze 14), z čehož má minimálně jeden člen vedení klubu, který je současně i nejlepším primátorem, nesmírnou radost. Jedenáctka je totiž pro Krno magická.
Janáčkovo divadlo rovněž navrhl Ivan Ruller a i jeho rekonstrukce je krásným příběhem plným insiprace. První výběrové řízení na stavitele organizovala firma Tenderservis. V podmínkách soutěže správně diskvalifikovala všechny potenciální uchazeče, kteří staví v zahraničí nebo jsou přímo cizáci. U těchto firem totiž hrozí, že by mohly stavět zbytečně levně nebo by špatně chápaly dobře míněné rady a požadavky – Marek Dalík by mohl vyprávět. Nicméně výběrové řízení, ve kterém přitom byla vybrána ta správná krněnská společnost (Frama), bylo napadeno jedním z uchazečů a následně zrušeno antimonopolním úřadem. Opakované výběrové řízení organizoval opět Tenderservis, protože je na něj spoleh a ví co má dělat. Ani tentokrát nezklamal, nabídku 76 miliónů ignoroval a vybral stejnou společnost s cenou 110 miliónů. Magistrát opět potvrdil svou Nápaditost, když se následně pochlubil ušetřením 13 miliónů, protože původně plánoval utratit 123 miliónů.
Nějací škarohlídi by se možná mohli mračit a tvrdit, že stačilo vybrat nejlevnější společnost a 180 zaměstnanců Janáčkova divadla nemuselo skončit na dlažbě, ale s takovým přístupem by se v Krně nikdy nic nepostavilo. Navíc se Janáčkovo divadlo transformuje do mnohem srozumitelnějšího Synot divadla, kde najdou tolik potřebný prostor opery dnešních dnů, tedy muzikály. Ty jsou mnohem srozumitelnější pro obyčejného, normálního, běžného člověka a svou barevností evokují roztočené švestky a citróny.
A co poradit bývalým zaměstnancům? Jak už poznamenal jeden hloubavý občan města Krna: “Kdyby umělci v budoucnu nevěděli, kde je Úřad práce (za čtvrt miliardy), mohou se zeptat v infocentru (za 6 milionů) – tam jim jistě řeknou i otvírací dobu, čas možno zkontrolovat u “orloje” (za 12 milionů). O Vánocích navrhuju zpívat s kasičkou pod Vánočním stromem na Svoboďáku (osvětlení za 4 milióny), při prochladnutí možno použít tu vytápěnou kadibudku (za 3 miliony)”. Za nás ještě dodáváme, že můžou nezaměstnaní využít služeb Justičního paláce (2 miliardy) a hlavně ať nezapomenou: Žít Brno! (tři čtvrtě milionu).
9.03
Ono je s tou kultůrou potíž, protože na ni většinou chodí kdo – lidé alespoň trochu vzdělaní. A takové lidi v Krně nepotřebujeme! Vždyť by nám do všeho akorát kecali. Zrušit všechno a jediná povolená kultůra bude v MgB tak, kterou nám naservíruje náš Nejlepší primátor.
12.08
no hlavně tam chodi duchodci, takze jde o dvojitou dotaci….
19.08
Nezlobte se na mě, já tam taky chodím a to jsem ročník 1992. Nemám ráda paušalizování.
13.09
to spadáte do kategorie “mentální důchodce”. nic si z toho nedělejte, já tam spadám taky (ač do opery nechodím)
16.58
Otázka je, do jaké míry je opera hodnotnou kulturou… Co jsem měl tu čest vidět, taky by tato forma pomalu mohla následovat dinosaury… Ale na kultuře by se obecně šetřit nemělo, toho názoru jsem.
10.40
Netušíte, jak jste blízko s tím Synotem. V této sezóně se uvádí velkolepá operamuzikál Ruleta – http://www.ndbrno.cz/opera/ruleta. Dvořák s Mošou chtěli po Synotu, aby to financoval – financuje totiž ND Brno dlouhodobě. Valenta (šéf Synotu), to ale odmítl s tím, že by lidi mohli říct, že podporujou gambling . A že jim dá na něco jinýho.
10.52
koukal jsem do mapy, ale město Krno jsem v ČR nenašel. A Janáčkárna myslím leží v Brně
10.55
jeste porad si muzou jit divadelnici hrat do Luzanek, ty byly jen za 18 mega (ve sve pate a jiste ne posledni etape kaceni)
19.58
A že to stálo za ty stovky metrů čtverečních zrušených trávníků a ocelových lanek!
13.31
Je to jednoduché. Cena za Kajot arénu je cena 15 000 voličů RO. Do intelektuálů nemá cenu “investovat”, mají svou hlavu. A to je dlouhodobá strategie vládců našeho města.
23.06
No já s panem Černým Robertkem, éé teda Romanem Onderkem souhlasím. Dlouhovlasé komedianty z Janáčkova divadla nemusím, přece jen, je lepší, když je koruna podložena fyzickou prací. Klidně jim v Mountfildu koupím lopaty a krompáče, ať pomůžou rychleji opravit Pionýrskou. Místo na Ježíše Krista si budou hrát kopáče:o)
18.06
Pane, nejsou oni tak trochu trotl?
6.42
its drawn from 16 schools where there is good prticace but I cant find the list of schools anywhere and am trying to draw together some case studies.Are you able to provide me with these?Best wishesJael
23.02
Když tak čtu výše uvedené uvedené diskusní příspěvky, tak se mě dělá špatně. Zdá se totiž, že by se naše město opravdu mělo přejmenovat na Krno.
0.13
nebo se pletu?
7.33
Nikdy se nezavděčíte všem. Kdyby bylo pořadí obrácené a napřed se opravovalo divadlo ta 120 milionů a pak “někde chybělo na sport”, mnozí by (oprávněně) argumentovali, proč se našlo na “kulturu pro snoby” a ne na sport, na který chodí pět tisíc lidí. Každý sleduje to svoje a diví se, proč se investuje na věci, které on považuje za zbytečné.
9.13
Já nevím, že se všicky diví. Já se nedivím. Město potřebuje rušit parkoviště a nahraziovat je bronzovými modely domečků. Město potřebuje postavit na náměstí vibrátor, aby se vědělo, že se nestydíme! naco kulturu…. ta je pro chytrý, a chytrý do všeho remcaj, mají názory a co víc, svoje!!!
Zrušit inteligenci! potřebujeme jen tupý jednotný dav, poctivě hlasující a schvalující jednání hlav pomazaných…
“Heja heja švérige!!” je hudba zaslíbená, Verdi je hudba zatracená… Sport je pěkný na vyblbnutí, je tam velká výtoč piva, kulturu můžeme zrušit! venkoncem kulturochtivý jedinec si může doma pustit CD… joj, kupředu, levá, spátky ni krok!!
10.04
Ty roztočené švestky a citróny mne opravdu vzaly za srdce. Hodně dobrý článek, ale už mám návrh na jeho pokračování – to až se z kina Scala stane přičiněním našich velkokoaličních radních (v čele s Mgr. Onderkou) luxusní bordel nebo herna, provozovaný nějakým dobrým známým, neb chybí v rozpočtu Brna, ééé, Krna celých deset (nikoli jedenáct!) milionů na její rekonstrukci. Krno si tak úspěšně zlikviduje poslední relativně velký kinosál v centru, který bylo možné využívat nejen k promítání filmů, ale hlavně k řadě dalších společenských akcí (třeba Animefest). Zbyde už jen (pre)historický sál B. Bakaly s naprosto nedostačující kapacitou (takových 500 osob, pokud jim nevadí poněkud těsnější tělesný kontakt) a samozřejmě Velký špalíček (Palace Cinemas), který ovšem nepatří městu a podpora nárazových kulturních akcí u něj rozhodně nehrozí. Kultura totiž nepatří do města, ale za město – nejlépe do některého z pavilonů brněnského výstaviště. To by ještě scházelo, aby se městem potulovaly nejrůznější existence, které zajímá skutečná kultura a ne její krněnské náhražky (extraligový hokej, druholigový fotbal a falus na náměstí, jehož roční provoz stojí celý jeden milion korun tvrdé české valuty). Naštěstí krněnští radní vědí, kde ušetřit a do čeho investovat! Obyvatele Krna o tom (ne)úspěšně přesvědčují již řadu let. Pouze jejich zásluhou se Brno mění na Krno – nepřesun nádraží, likvidace kultury (ani mimořádné úspěchy v zahraničí vás neuchrání plošných škrtů, o čemž se nyní přesvědčila brněnská filharmonie, navrátivší se z úspěšného japonského turné), nejdražší jízdné v MHD v republice (cynikové tvrdí, že rovněž v celé západní Evropě, ale tam jezdí v moderních vozech, ne v zastaralých, sotva se ploužících veteránech, tudíž je nelze brát vážně) a samozřejmě permanentní překopávání nově opravených ulic (práci je třeba správně naplánovat – aby vydržela!). Prostě Krno jak Brno.
20.38
Brno už zlikvidovalo např. rozhlasový Orchestr studio Brno (vzpomínáte – Miloš Machaek a Erik Knirsch) a s ním nahrávací studia brněnského rozhlasu a jejich skladatele a aranžéry, BROLN (Brněnský rozhlasový orchestr lidových nástrojů – co s ním na Moravě, že), Orchestr Gustava Broma (na co jazz s jazzmany v Brně), operetu (zajedem si do Vídně, či do Prahy?) a úspěšně míří zlikvidovat další kulturní instituce. Tedy na operu budeme mít kousek do Prahy či Olomouce – movitější do Vídně a budeme-li mít hodně štěstí zaskočíme si (zatím v Brně) na koncert do tovární haly… Díky, Brno.
8.47
…paradoxem je, že víc než 200let se na území ČR budovalo ku příkladu asi 1O operních scén. Byla to tradice, kterou si jinde na světě lidi pěstují a chrání. Kulturní úroveň lidí ve státě je jako oděv, který napoví všem cizím zemím, s kým mají do činění.
Jestli si stát ve svém uměleckém školství rok od roku stále víc a víc mladých talentů vychová, pak je směšné, že ruší scény a tím nutí talenty odcházet z krajiny.
Chápu i to, že ne každému se líbí opera a divadlo, ale ty názory jsou dehonestující lidi co něco umí…….. To se opravdu v rozhodujících institucích nenajdou lidi, kteří by dokázali stát za tak obrovskými tradicemi jaké nám tady naši předci zanechali??
Kultura nesmí být ostudou, ale chloubou národa. Tak jako jsme hrdí na sportovce, kterých talent nás ve světě přeslavil, tak jsme pyšni na umělce, kteří zviditelňují naše umělecké skvosty ve světě.
Operní domy po celém světě zažívají jakési znovuzrození a tady se pořád chystají nějké kremace souborů…..
Administrativa,ekonomové všichni ví jak na to.To jsme to dopracovali. Kdoví jak by to dopadlo, kdyby umělci měli rozhodovat o bankovnictví, zdravotnictví, nebo o právech banníků??????? asi stejně.
Nechte ty, co jste nechali v této zemi umělecky vystudovat a vyrůst, ať můžou v klidu dělat svoji práci. Nenechte o naší práci rozhodovat lidi jiných profesí…….