Hotel z tramvaje? Brněnská cesta k efektivitě.
V rámci programu Žít Šalinu přistoupil dopravní podnik k radikální proměně. Z pouhého zajišťování přepravy brňanů se chce rozvinout v dynamickou, progresivní a konkurenceschopnou moderní firmu poskytující komplexní služby.
Na prvním místě dopravní podnik přistoupil ke zvyšování efektivity obecně. „Jednou z oblastí, kterou jsme identifikovali jako potencialně nejvíce efektivizovatelnou je efektivita využití dopravních prostředků“ říká k tomu manažer Petr Tograf.
V rámci prvního projektu v této oblasti se mohou cestující těšit na novou nabídku ubytovacích služeb v právě nevyužívaných vozech městské dopravy.
„V noci obstarávají přepravu linky nočních autobusů, a tramvaje stojí nevyužité v depu. Každá hodina provozu tramvaje je drahá, přitom její skutečná denní efektivita je jen několik hodin. Zvýšením faktoru zavedení dalšího využití tramvají a trolejbusů bude pro rozpočet významnou finanční injekcí.“ slibuje si od nápadu pan Tograf.
Současně však přiznává: „Ke zvyšování efektivity jsme museli přistoupit také proto abychom obstáli vedle oficiální orientace města Brna na podporu a rozvoj masové osobní automobilové dopravy.”
Nápad nabídnout cestujícím možnost pohodlného noclehu vzešel z průzkumu rumunské agentury International Travelling Coonsulting Association (IICA), který si nechal Dopravní podnik zpracovat v srpnu tohoto roku.
V šalině jako doma, tvrdí psycholog
Podle průzkumu lidé v dopravních prostředcích tráví v průměru 47,4 minuty denně, což je zhruba 41 plnohodnotných nocí ročně. Výzkum tak poukázal na dosud zcela nevytěženou tzv. „díru na trhu“, kterou se brněnský Dopravní podnik rozhodl zaplnit. Podle psychologické sondy, která byla součástí analýzy IICA, je druhým nejpohodlnější místem pro odpočinek městského člověka sedalo MHD. Dr. Nikolaj Blahocescu, psycholog IICA, vysvětluje, že městký člověk se v dopravním prostředku cítí jako doma a proto v něm snadno usíná. „V Americe tohto poznatku již využívají v psychoterapeutické praxi používáním sedaček z dopravních prostředků místo tradičních pohovek. Pacient se si na sedačce podvědomně přivodí tzv. úzkostlivě-hloubavý trans a terapeut má pak lepší přístup ke kořenům psychologických traumat.“
Celková investice Dopravního podniku do této inovace tak nebyla nikterak závratná „Investovali jsme pouze do profesního rozvoje revizorů a řidičů, kteří na ubytovacích linkách nyní zastávají funkce recepčních a pokojských.“
Cestující si budou moci vybírat z široké palety několika tarifů, cena za jednu noc se podle zvoleného tarifu pohybuje od 99 do 299 Kč, zvýhodněné ceny nabízí DP jako součást síťové nocležní jízdenky.
„Pokud se projekt osvědčí, není vyloučeno, že bychom v horizontu příštích let mohli bežné jízdné dokonce optimalizovat.“ tvrdí Tograf.
Dopravní podnik jako svou největší výzvu nyní vidí vyrovnat se s výskytem tzv. „černých spáčů“, kteří zneužívají ubytovacích kapacit městské dopravy bez zaplacení.
Důchodkyně Bohumila Voholpštrosová k tomu dodává: „Víte, já nejsu nepřející, ale člověk si kolikrát chce vedle sebe na sedadlo slušně položit psa, a on tam někdo jen tak vyspává a člověk ani nezjistí jestli chrápe načerno nebo má šláfkartu.“
9.52
Uvazuje DPmB i o podobnem vyuziti hausbotu na Pryglu?
10.27
Kde se dá koupit síťová nocležní jízdenka? Zajímám se o koupi 30 kusů pro turistickou skupinu z Berlína. Tento způsob přenocování by je jistě zaujal.
12.13
Když se v trafice zeptáte na “šláfkartu”, měli by vědět. Jízdenkové automaty nemají ještě upravený čelní panel, takže po vhození obnosu musíte spočítat a nakoupit jízdenky v sečtené hodnotě. Se síťovou jízdenkou vám jisté poradí nocležní oddělení na pátém nástupišti.
12.45
Drahá Jemná, i mlžit se musí s citem pro detail. Proto Vás rád upozorním na malou chybku. V článku jmenujete cenový rozsah šláfkaret 99-299kč/noc, kdežto v Přehledu ubytovacích tarifů od DPmB jsou ceny za měsíc. Sjednejte prosím nápravu, ať se možní nocležníci nezaleknou vysoké ceny!
0.27
Genialni…
22.50
Takhle jsem se nenasmál tak dobrých 10 let Pro určité jedince bych přidal tarif Komfort+WC a tarif MegaVomit (lavór included)