Hotel z tramvaje? Brněnská cesta k efektivitě.

15. 8. 2011 7.58 6 komentářů

V rámci programu Žít Šalinu přistoupil dopravní podnik k radikální proměně. Z pouhého zajišťování přepravy brňanů se chce rozvinout v dynamickou, progresivní a konkurenceschopnou moderní firmu poskytující komplexní služby.

Na prvním místě dopravní podnik přistoupil ke zvyšování efektivity obecně. „Jednou z oblastí, kterou jsme identifikovali jako potencialně nejvíce efektivizovatelnou je efektivita využití dopravních prostředků“ říká k tomu manažer Petr Tograf.

Cestující často využívají dopravních prostředků k odpočinku.

V rámci prvního projektu v této oblasti se mohou cestující těšit na novou nabídku ubytovacích služeb v právě nevyužívaných vozech městské dopravy.

„V noci obstarávají přepravu linky nočních autobusů, a tramvaje stojí nevyužité v depu. Každá hodina provozu tramvaje je drahá, přitom její skutečná denní efektivita je jen několik hodin. Zvýšením faktoru zavedení dalšího využití tramvají a trolejbusů bude pro rozpočet významnou finanční injekcí.“ slibuje si od nápadu pan Tograf.

Současně však přiznává: „Ke zvyšování efektivity jsme museli přistoupit také proto abychom obstáli vedle oficiální orientace města Brna na podporu a rozvoj masové osobní automobilové dopravy.”

Nápad nabídnout cestujícím možnost pohodlného noclehu vzešel z průzkumu rumunské agentury International Travelling Coonsulting Association (IICA), který si nechal Dopravní podnik zpracovat v srpnu tohoto roku.

V šalině jako doma, tvrdí psycholog

Podle průzkumu lidé v dopravních prostředcích tráví v průměru 47,4 minuty denně, což je zhruba 41 plnohodnotných nocí ročně. Výzkum tak poukázal na dosud zcela nevytěženou tzv. „díru na trhu“, kterou se brněnský Dopravní podnik rozhodl zaplnit. Podle psychologické sondy, která byla součástí analýzy IICA, je druhým nejpohodlnější místem pro odpočinek městského člověka sedalo MHD. Dr. Nikolaj Blahocescu, psycholog IICA, vysvětluje, že městký člověk se v dopravním prostředku cítí jako doma a proto v něm snadno usíná. „V Americe tohto poznatku již využívají v psychoterapeutické praxi používáním sedaček z dopravních prostředků místo tradičních pohovek. Pacient se si na sedačce podvědomně přivodí tzv. úzkostlivě-hloubavý trans a terapeut má pak lepší přístup ke kořenům psychologických traumat.“

Celková investice Dopravního podniku do této inovace tak nebyla nikterak závratná „Investovali jsme pouze do profesního rozvoje revizorů a řidičů, kteří na ubytovacích linkách nyní zastávají funkce recepčních a pokojských.“

Přehled ubytovacích tarifů

Cestující si budou moci vybírat z široké palety několika tarifů, cena za jednu noc se podle zvoleného tarifu pohybuje od 99 do 299 Kč, zvýhodněné ceny nabízí DP jako součást síťové nocležní jízdenky.

„Pokud se projekt osvědčí, není vyloučeno, že bychom v horizontu příštích let mohli bežné jízdné dokonce optimalizovat.“ tvrdí Tograf.

Dopravní podnik jako svou největší výzvu nyní vidí vyrovnat se s výskytem tzv. „černých spáčů“, kteří zneužívají ubytovacích kapacit městské dopravy bez zaplacení.

Důchodkyně Bohumila Voholpštrosová k tomu dodává: „Víte, já nejsu nepřející, ale člověk si kolikrát chce vedle sebe na sedadlo slušně položit psa, a on tam někdo jen tak vyspává a člověk ani nezjistí jestli chrápe načerno nebo má šláfkartu.“

 

6 Komentářů

  • Dze Stro

    Uvazuje DPmB i o podobnem vyuziti hausbotu na Pryglu?

  • Kde se dá koupit síťová nocležní jízdenka? Zajímám se o koupi 30 kusů pro turistickou skupinu z Berlína. Tento způsob přenocování by je jistě zaujal.

    • Eva Jemná

      Když se v trafice zeptáte na “šláfkartu”, měli by vědět. Jízdenkové automaty nemají ještě upravený čelní panel, takže po vhození obnosu musíte spočítat a nakoupit jízdenky v sečtené hodnotě. Se síťovou jízdenkou vám jisté poradí nocležní oddělení na pátém nástupišti.

  • Drahá Jemná, i mlžit se musí s citem pro detail. Proto Vás rád upozorním na malou chybku. V článku jmenujete cenový rozsah šláfkaret 99-299kč/noc, kdežto v Přehledu ubytovacích tarifů od DPmB jsou ceny za měsíc. Sjednejte prosím nápravu, ať se možní nocležníci nezaleknou vysoké ceny!

  • Genialni…

  • Takhle jsem se nenasmál tak dobrých 10 let :-) Pro určité jedince bych přidal tarif Komfort+WC a tarif MegaVomit (lavór included)

Leave a Reply to zodiac


Další zprávy

  • Hlavní článek Otevřenost Koryčánek nesmí být děkanem architektury. Baví se s neziskovým sektorem

    Koryčánek nesmí být děkanem architektury. Baví se s neziskovým sektorem

    Když jde o zájmy města, musí jít osobní preference stranou. Hnutí Žít Brno se proto jednoznačně přidává na stranu profesorů a docentů Fakulty architektury VUT, kteří odmítají, aby se děkanem stal buran, který zastává alternativní názory. Jak správně konstatuje Ivan Ruller či Josef Chybík, jmenováním Rostislava Koryčánka by se mohly přerušit dobré vztahy mezi městem Brnem a fakultou a architekt Petr Pelčák by mohl přijít o zakázky, které od města dostává. Tomu je potřeba zabránit za každou cenu Lidé z [...]

    Čti dál →
  • Hlavní článek Otevřenost O jako Otevřenost. Veřejná debata již tuto středu

    O jako Otevřenost. Veřejná debata již tuto středu

    Tentokrát se diskuze uskuteční v Café Paradigma na Marešové 8 (za FSS), ve středu 11. června od 18 hodin. Otevřenost má být dle Marušky Z. jedna z “verbálních priorit” města Brna, ale jak víme, město Brno si naopak zakládá na tom, že utajuje i územní plán, jak dokládá legendární projekt Odboru územního chaosu a destrukce, N.E.P.O.V.Í.M. Vytáhnout smlouvy z městských firem trvá roky, o proaktivním zveřejňování si můžeme nechat leda zdát. Účast nikým nevolené veřejnosti na tvorbě územního plánu či [...]

    Čti dál →
  • Ekonomika Hlavní článek Rozvoj Černovice šetří. Ať to stojí, co to stojí.

    Černovice šetří. Ať to stojí, co to stojí.

    V dnešní rozpočtově nelehké době je potřeba šetřit, kde se dá. To si uvědomují dokonce i v Černovicích a proto se snaží přicházet s novými a neotřelými nápady, kde přijít k nějaké té koruně. Na přelomu roku tak ušetřili zbavením se dvou nepohodlných radních, letos plánují prodat černovickou pískovnu. Média jsou k Černovicím nespravedlivá. Pokud už o této malebné čtvrti píší, je to buď v souvislosti s Psychiatrickou nemocnicí, nebo jde o křivé nařčení z lumpáren. Ať už jde o [...]

    Čti dál →
  • Hlavní článek Rozvoj Mackovo pozdní odpoledne – středeční debata o územním plánování

    Mackovo pozdní odpoledne – středeční debata o územním plánování

    Do voleb zbývá zase o týden míň, proto je čas na další diskuzní téma. Tentokrát se podíváme na proslulé brněnské územní plánování, které pod patronací Ladi Macky a Mgr. Kateřiny Leopoldové z Odboru územního chaosu a destrukce nabývá dost apokalyptických podob. Debata proběhne ve středu 28. května od 18 hodin v Eleven clubu na Dominikánské 11. “Brno, jediný vtip, ve kterém lze bydlet”, je sice moc príma, pokud se však bude město urbanisticky vyvíjet tak, jak Macek s Leopoldovou plánují [...]

    Čti dál →
  • Hlavní článek Rozvoj Zpráva z inspekční cesty do pražského Institutu plánovaní a rozvoje

    Zpráva z inspekční cesty do pražského Institutu plánovaní a rozvoje

    Jedním slovem: Takurčitě! Podrobně: Jak vypadá územní plánovaní v Brně, všichni víme. Útvar hlavního architekta byl před mnoha a mnoha lety zrušen, obsahově příbuznou funkci dnes zastává Kateřina Leopoldová, šéfka odboru, jemuž nikdo neřekne jinak než Odbor územního chaosu a destrukce. Leopoldová razí tezi, že na OUPRu (ve skutečnosti odbor územního plánování a rozvoje) není místo pro odbornost a architekturu, že zdejší zaměstnanci jsou pouhými úředníky s razítkem. Všechny, kteří kdy nesouhlasili s nějakým hypermarketem a snažili se dodržovat územní [...]

    Čti dál →
  • Bezpečnost Hlavní článek Konečné řešení cigánské otázky v Brně!

    Konečné řešení cigánské otázky v Brně!

    Poslední dobou nám chodí různé maily – v mnoha z nich se nás lidé ptají, proč chodí bílí do vězení na 10 let a Romové jen na dva, proč mají Romové vyšší příspěvky než Češi atakdále… Jsme si vědomi, že se v tomto tématu nemůžeme poměřovat s nejoblíbenějším českým politikem, Tomiem Okamurou, který si téma Romů zvolil z ryze populistických důvodů, a pokud by v české společnosti obdobně rezonovalo například téma ženské obřízky, tak by se na billboardu vyfotil s [...]

    Čti dál →
  • Hlavní článek Otevřenost Portál primátora Radnice Rozvoj Potvrzeno. AUpark bude, i kdyby mělo Krno lehnout popelem!

    Potvrzeno. AUpark bude, i kdyby mělo Krno lehnout popelem!

    (Aktualizace 14.4.2014) Chceme tímto poděkovat nejlepšímu Primátorovi, Bc. Romanu Onderkovi, za jeho dlouhodobý přínos pro rozvoj našeho města v duchu populárních kolotočářských tradic. Dlouhodobě nehledí na módní zájmy a potřeby obyvatel, ale koncepčně plánuje a buduje. Před rokem a půl jsme napsali, že AUpark bude postaven za jakýchkoli okolností a naše predikce se naplnila. Uprostřed ničeho vyroste obrovská tržnice a Krno se může těšit na další, tolik populární, dopravní kolaps – tentokrát na ulicích Opuštěná a Zvonařka. Magistrát podporuje lokální [...]

    Čti dál →
  • Hlavní článek Otevřenost Získat smlouvy na opravu Milady Horákové? Nemožné!

    Získat smlouvy na opravu Milady Horákové? Nemožné!

    Jak jsme zjišťovali, jak fungují městské firmy. Brněnské městské firmy stále smlouvy neposkytují. Ke smlouvám na opravu ulice Milady Horákové, rekonstrukci Riviéry či na SMS jízdenky se nelze dostat. Brno, 8. 4. 2014 – V rámci přípravy na úlohu zastupitelů jsme se chtěli zorientovat v tom, jak fungují městské firmy. První test byl, jak poskytují informace. Výsledek je tragický. 19 dnů po odeslání žádosti informaci máme smlouvy od pouhých tří městských firem, Lesy města Brna nás poslaly k nahlédnutí do [...]

    Čti dál →