Krno – turistická destinace snů
Na jaře 2010 přijalo Krno obsáhlý dokument Program rozvoje cestovního ruchu města Krna 2010–2015. Již po necelých dvou letech lze říct, že přitažlivost Krna díky tomuto materiálu masivně vzrostla a turistické Krno už dýchá na záda Adamovu. Naplnění programu je zároveň pádnou odpovědí všem nezodpovědným a programově nespokojeným nátlakovým skupinám, které v minulých dnech napadaly stejně kvalitní a vizionářský Program rozvoje kultury.
O konkrétních výstupech dokumentu jsme si v přátelské atmosféře popovídali s osobou nejpovolanější, PhDr. Petrou Kačírkovou, PhD., ředitelkou Turistického a informačního centra, která si na nás našla čas navzdory svému velkému pracovnímu vytížení v rozsahu úvazků 1,0 (TIC) a 0,75 (odbor kultury, tvorba Programu rozvoje kultury města Krna).
Paní ředitelko, jak je to s návštěvností Krna? Roste podle plánu?
Nám jde hlavně o vizi, ne o čísla. Ale jestli chcete důkaz o tom, že v Krně tráví návštěvníci stále více času, tady je: u časostroje na náměstí Svobody se podle našeho kvalifikovaného odhadu každou hodinu zastaví asi 170 osob průměrně na 5 minut, to je 850 minut za hodinu krát dvanáct hodin, to máme denně 10 200 minut, ročně pak závratných 3 723 000 minut neboli 2 585, 42 dnů. Podle této metodiky tedy jasně vyplývá, že turisté na Svoboďáku stráví ročně o 7 let více než dříve. A to mluvíme jen o jedné atrakci; sami si uděláte představu, jak se do našich pobytových statistik promítnou takové pecky, jako jsou ohňostroje nebo vánoční trhy.
V čem Program napomohl onomu strmě rostoucímu zájmu turistů o Krno?
V Programu rozvoje cestovního ruchu bylo předvídavě řečeno, že poroste popularita aktivní dovolené a také potřeba lepšího a tvořivějšího způsobu poskytování informací. Rozhodli jsme se tyto dva body inovativně propojit: tím, že na stránkách TIC turistům tvořivě neposkytujeme téměř žádné informace, podněcujeme je k vlastní aktivitě, díky níž se našemu krásnému městu dostanou přímo pod kůži. Abych zmínila jen několik zajímavostí ze stránek TIC: zavrhli jsme nudné propojení na existující databázi ubytování na www.brno.cz a turistům nabízíme osobní služby renomované ubytovací poradkyně, která si se zájemci ráda porozpráví o kvalitě krněnských hotelů. Stejně pružně funguje předprodej vstupenek – návštěvníci se proklikávají několika (částečně nefunkčními) stránkami, čímž jim dopřáváme delší dobu k těšení, a to zcela zdarma. A abychom turisty nepřipravili o překvapení, až spatří krásy Krna na vlastní oči, nevyvěšujeme na náš web téměř žádné obrázky, s výjimkou vizualizace Jižního centra, jež má obrovský turistický potenciál. Obrovskou odezvu u turistů vyvolává rovněž položka Pronájmy prostor na titulce webu.
To je obdivuhodné. A to vše zvládáte úplně sami?
S propagací Krna nám velmi pomáhá i Centrála cestovního ruchu Jihomoravského kraje. Na jejích stránkách se turisté dozvědí spoustu důležitých informací, a to je nejen těch aktuálních, ale uvědomí si i velmi podstatné historické souvislosti. Nyní, začátkem února 2012, si například mohou připomenout, že Aktuální výzva ROP Jihovýchod na dotace byla vyhlášena v červenci 2010, nebo zalitovat, že jim utekl pěkný Tip na cyklovýlet: TŘI SESTRY z 29. 6. 2009 atd. A pokud přece jen zatouží po žhavých informacích, mohou si pročíst atraktivní tiskové zprávy. Zkrátka prezentace CCRJM výborně ilustruje jednu z důležitých tezí Programu rozvoje cestovního ruchu, totiž že „přednost dostávají regiony, které nabízejí širokou, rozmanitou a vyváženou koncepci“.
Proslýchá se, že se v Krně vedle organizovaných půldenních zájezdů občas ocitnou i individuální turisté, kteří zapomněli vystoupit v Adamově nebo ve Vídni. Je TIC připraveno i na tyto extrémní případy?
Připraveni jsme, jak nám ostatně ukládá Program rozvoje: „Návštěvníci do města vstupují přes důstojné a reprezentativní vstupní brány, tyto vstupní brány jsou v dobrém technickém stavu, čisté a upravené, poskytují přijíždějícím veškerý potřebný komfort včetně jednoduše dostupných informací a propagačních materiálů města.“ Z těchto důvodů jsme zavrhli jakékoli infopointy v blízkosti nádraží, protože tam je těžké zajistit čistotu a komfort. Návštěvníci mají možnost doptat se místních obyvatel na cestu do hlavního turistického centra, které se nachází v klidném a malebném prostředí Staré radnice, stranou od frekventovaných a hlučných míst, jako je Masarykova třída nebo náměstí Svobody. Pro Krno je to daleko přirozenější, a „zkušení turisté jsou stále kritičtější vůči všemu umělému a kladou důraz na autentičnost, zejména ve vztahu k emočním prožitkům“.
Ano, emoce jsou velmi důležité. Ale zůstaňme ještě na chvíli u nudných faktů. Vybíráme namátkou několik bodů z dva roky starého Programu rozvoje cestovního ruchu; zkuste prosím stručně nastínit, v jaké fázi realizace se nacházejí.
Brno kulturní: Od Janáčka po Alternu – městský / kulturní cestovní ruch v Krně: „Tak určitě. Jednou za pár let mají turisté možnost zhlédnout nějakou Janáčkovu operu. Z motivačních důvodů byl většině příspěvkových organizací zkrácen rozpočet o pětinu; Městskému divadlu se však staví sklad kulis za 41 milionů, což je logické: návštěvníky muzikálů sice autobusy vyloží rovnou před divadlem a po představení je okamžitě zase odvezou pryč, ale tito diváci pak ve svých obcích řeknou byli jsme v divadle v Krně, což je velmi důležité pro propagaci města. Takzvané nezávislé kultuře město peníze samozřejmě nedává, ale významně jí vypomáhá s mediální prezentací – například v posledních dnech se kavárna Trojka zásluhou zastupitelstva ocitla v ohnisku zájmu všech regionálních médií.“
Kreativní centrum: „Nevzdáváme se vize, že vytvoříme prostor pro kreativní průmysly, ačkoli nemáme ani tušení, co ten výraz znamená. Ovšem aby mohlo vzniknout nové centrum, měla by se nejprve utlumit ta stará. Tento proces zatím probíhá úspěšně, těšme se na výsledky.“
Brno funkcionalistické: „ Krněnský architektonický manuál je spuštěn, odborníci jej chválí, lidé si stahují gigabajty dat, takže se o tento projekt zaplaťpánbů nemusíme dál starat, oni už si to řeknou mezi sebou. Rekonstrukce hotelu Avion se odkládá na neurčito, což je jen dobře, protože hotelů máme v Krně dost.“
Brno Card (2011 uvedení na trh): „Nemám tušení, o čem mluvíte.“
Cyklostezky a půjčovna kol Krněnské kolo: „V podstatě zbývá jen nakoupit kola a přesvědčit turisty, aby se projížděli po stezce mezi Justičním palácem a Olympií a nemotali se po městě.“
Propagace v nových médiích (plánovaná realizace 2010): „No, sice nám to přijde zbytečné, protože víme, že lidi, co vysedávají u počítače, do Krna stejně nepřijedou, ale kolegyně Šárka s Lubkou se na tom facebooku velmi dobře uchytily, tak snad to nějaké ty turisty navnadí.“
ZOO: „Pan ředitel se věnoval spíše své vědecké práci než vedení zahrady, s návštěvností ZOO jsme však velmi spokojení. Kdyby přišlo víc lidí, stejně by neměli kde zaparkovat.“
Automotodrom: „Návštěvníci Masarykova okruhu patří k těm nejkultivovanějším, na jejich pobyt se těší obchodníci od Kobližné až po Žebětín!“
Děkujeme za rozhovor, přejeme Krňanům i turistům, aby stejně fruktifikující výsledky přinesl i Program rozvoje kultury v Krně, a čtenářům slibujeme, že se do TIC co nejdříve vrátíme.
20.04
ZOO: „Pan ředitel se věnoval spíše své vědecké práci než vedení zahrady, s návštěvností ZOO jsme však velmi spokojení. Kdyby přišlo víc lidí, stejně by neměli kde zaparkovat.“
Perfektní. Zajisté máte na mysli jeho disertační práci “Porovnání kvality vajec nosnic z klecového chovu a z chovu na hluboké podestýlce při výživě bez živočišné bílkoviny” obhájenou v roce 2006, tedy v desátém roce jeho ředitelování zoologické zahradě. Ovšem zlé jazyky tvrdí, že práci dostal hotovou, od školitele (Večerek) a proforma byl připsán na druhé místo za skutečnou autorku práce http://www.agriculturejournals.cz/publicFiles/52305.pdf
Kdyby prý byl skutečným autorem práce (obsah je týž jako u jeho disertace), byl by prý uveden jako hlavní autor, tedy na prvém místě kolektivu autorů. No to jsou mi věci …
2.20
Zajímavé.. materiál jsem četl jen zběžně po zhlédnutí “božích bojovníků” a lahvi vína… chápu to dobře že čím více prostoru mají slepice jejichž vejce jím, tím méně prostoru má krev v mých žilách?
2.50
Oni ty slepice nekrmili běžnou masokostní moučkou ale zrním… takže ten citát má být:
čím více prostoru slepice pojídající zrní místo masa má a jejichž vejce jím, tím méně prostoru má krev v mých žilách, pokud nejím nic jiného?
Asi bych měl tu naši krněnskou zoo zase navštívit.
2.08
No po shlédnutí “nejkultivovanějších” jsem dospěl k závěru, že ta výstava fotek Harley Davidson klubu Brno v sále Břetislava Bakaly (http://brnensky.denik.cz/kultura_region/obrazem-brnensky-klub-harley-davidson-slavi-vyroci.html) zapadá do hlubší strategie kulturní evaluace:)
Robine, dík za možnost nahlédnutí do nepoznaných končin města Krna!
23.45
Zapadá, použití bílých kolíčků k adjustaci fotografií je kreativní.
11.42
Prosím vás, řekněte mi, že Lubka a Šárka nejsou pravda…
13.48
No já si taky myslím (spíš doufm), že jsou jenom něčí blbej fór…
12.50
Díky Vám jsem objevil BAM, díky.
14.33
Ano, přesně takto byla informační kampaň k BAM koncipována.