Krno je megakulturní: inspiruje metropole
Podle vyjádření kanceláře pro dohnání Prahy se krněnský nápad uzavřít Janáčkovo divadlo stal okamžitým hitem mezi městskými administrativami po celém světě. Trend uzavírání divadel a jejich přeměn na užitečnější podniky se jako lavina šíří do západní Afriky a do Spojených států. Městské magistráty, které si dosud nevěděly rady se zadluženými, málo vynášejícími a nekontrolovatelně progresivními operními domy, představily své strategické koncepce a čile opery přestavují na užitečné a koncepční budovy.
Několik příkladů z celého světa:
Vídeň: Saloon s kožichy
Poslední léta ve Vídni přituhuje. Jednak je v opeře děsná nuda a navíc se ukazuje, že občané operu navštěvují, podobně jako v Zatáčce před Vídní, pouze za účelem prezentace svých večerních toalet. Občané a občanky touží prostřednictvím kulturních zážitků pouze po tom, aby veřejnost obdivovala jejich róby. Proto se radnice rozhodla vyjít svým občanům vstříc a operu bude modernisovat na Saloon s kožichy. „Můžete nakoupit či si jen tak ponosit kožíšek po chodbách“, nadšeně presentuje novou koncepci produkční Vídeňské opery. Bufety budou dále fungovat jako občerstvení a kdo by se přece jen nemohl obejít bez vážné hudby, nechť ve své večerní toaletě zavítá na veřejné toalety pod operou.
Live Chicago: dvě mouchy jednou ranou
V Chicagu, partnerském městě Krna, se myšlenka ujala z jiných, morálních důvodu. Dramaturgové tamní opery se dlouho potýkali s těžkou minulostí svých zpěvaček. Ukázalo se, že některé operní divy jsou ve skutečnosti bývalé sociální pracovnice. Jejich chlípné verše pobízející mladé ženy k promiskuitě již ve městě zdomácněly: „V Chicagu je skvělý život, tam si můžeš žít jak chceš, můžeš vdát se za Haryho, ale klidně s Majkem hřeš“, zpívají si dívky třeba na zastávce MHD. Proto byla opera neprodleně uzavřena, aby nepřitahovala podivné živly takzvané vysoké kultury a chicagský starosta vydal, opět po vzoru Krna, zákaz pouličního prozpěvování.
“Všichni ti křiklouni a ublíženci by si měli uvědomit, že tím, kdo peníze na kulturu v městě rozděluje, je město. Je to tak, je to demokratické, a ti, na které se nedostane, si musí uvědomit, že donátor vždy dává peníze, jak uzná za vhodné“, dodal na adresu bouřících se chicagských filharmoniků starosta.
Město nyní jedná s Chicago Blackhawcks o využití prostor pro exhibiční turnaje v hokeji. Hokejová mládež, jak víme i z Krna, nenavštěvuje pochybná centra nezávislé kultury, neoddává se alkoholu, nýbrž kultivuje tělo i ducha. „Hokej, to je poezie“, pochvaluje si ředitel chicagské Hockey Kajot Hall.
Paříž: ředitel jako provozní baru
Nového ředitele pařížské opery nápad operu zavřít doslova nadchnul. Ihned, jak z Krna došla informace o možnosti zavřít operu, nečekal ani minutu: „Víte, zavřeme budovu, ten Šagal na stropě neladí s výtvarnou výpravou našich představení a mně z toho už doslova vstávaly vlasy hrůzou
na hlavě“, svěřil se nám ředitel. Na otázku, zda lidé potřebují inovativní a alternativní kulturu, dodal: „To je ono, my jsme si řekli, že je třeba tu kulturu dělat jako pro ty lidi, tak jak to chtějí oni a ne obráceně, že ano. A tak tu uděláme strip-bar pro všechny Pařížany, bez rozdílu vkusu a vzdělání. Prostě tu budou všichni na jedné lodi. Jakápak vysoká kultura!“
Jako dramaturga si sehnal Australana Baze Luhrmanna, který se solistkami vyvinul inovativní taneční projekt moulén rúž, který do hry vtáhne všechny návštěvníky. Diváci mohou zpívat, tancovat, a hovořit s pěveckými a tanečními hvězdami až do rána .„Těšíme se na Tebe“ hlásají hvězdy z poutačů. “Zkrátka opera je teď lidem blíž a konečně pořádně vydělává“, pochvaluje si ředitel. O nedělních večerech ředitel své hosty navíc vítá speciálním pěveckým číslem, kde na počest autorů nápadu operu zavřít zpívá šlágr: „Krno je zlatá loď za holkama z Krna choď“.
Nový York: opera jako prodejna mercedesů
Komu přijde projekt instalace vozů BMW před Mahenovým divadlem jako příliš novátorský a odvážný, nechť si uvědomí, že tento počin našel zaslíbení i u nového dramaturga Metropolitní opery v Novém Yorku. V kosmopolitní megalopolis však zaujmete až teprve pořádnou senzací! Nejenže místo BMW byly objednány Mercedesy, ale také byly vozy instalovány
přímo do jeviště! „Ať každý vidí, kdo to tu platí!“, dodává dramaturg. Opera se změnila k nepoznání, denně ji navštěvují tisíce lidí. Operní divy nyní prozpěvují návštěvníkům prohlížejícím si modely oblíbené: „Bejby you can drive my car“ a kasa se plní sponzorskými dary a bartrovými smlouvami. A Andrew Lloyd Weber píše pro operu nový kus „Luxus a dostupnost“, o splátkovém prodeji Mercedesů.
„Víte, řekl to dobře ten váš pan ředitel. Kultura prostě je“, dodává spokojeně novopečený manažer operního autosalonu New York Metropolitan. A šibalsky mrkne na modře orámovanou podobenku našeho nejlepšího primátora, která zdobí jeho psací stůl.
A proto se Vás ptáme: co byste si přáli místo Janáčkova divadla Vy? Salon vše za 30, hernu, veřejný dům nebo parkoviště?
Naše odborná porota Vaše návrhy vyhodnotí a připraví koncepci, jakou ještě Krno nevidělo!
Nan Yna von Zelniak, New York
11.36
Místo ošklivého Janáčkova divadla bych si moc přál pořádný obchodní dům. Ten AU!park za Zvonařkou bude moc daleko (od centra)a příliš malý. Zaměstnanci opery tam můžou zůstat v nových a lepších pracovních pozicích (např. maskérka bude kosmetička podlahových krytin, scénograf bude aranžér výkladních ploch, atd.). A přirozeně pohodlné parkoviště, třeba místo parku na Moraváku, když už ho zrušili před Scalou…