Krno rozvíjí a mapuje koncepční vize
V Krně si už dnes jen několik málo pamětníků vzpomene na staré a nekoncepční Brno. Úderná jedenáctka našeho nejlepšího starosty vytváří jednu úspěšnou koncepci za druhou. Vzhledem k vysokým nákladům na vytvoření každé koncepce, studie nebo zmapování, už sice nezbývají prostředky na jejich realizaci, ale to nevadí. Jak říká náš druhý nejoblíbenější bakalář na radnici Ladislav Macek: “Studie zůstanou takříkajíc v šuplíku. Vytáhneme je, až najdeme potřebné miliony.” Až do minulého měsíce se tak mohli Krňané těšit třeba na realizaci koncepce “revitalizace Ponávky”, která byla úspěšně založena do šuplíku, nyní se mohou těšit na novou studii “Kreativního centra”.
Koncepci revitalizace Ponávky můžeme určitě označit za velký úspěch naší Radnice. Podařilo se za ní utratit zhruba 1,5 milionu Kč, uspořádalo se několik besed s občany a jedna pěkná výstava. Díky vložené energii se podařilo zmást spoustu obyvatel, kteří uvěřili, že se bezútěšné prostory o délce bezmála čtyř kilometrů brzy promění v krásné nábřeží s parkem. Jako by si snad občané a občanky ani neuvědomovali, že smyslem koncepce je pouze vytvoření studie, která něco zmapuje.
Pro úplnost dodejme, že server Prigl přišel s konspirační teorií, dle které se proti revitalizaci postavila silná lobby bezdomovců. Ti v této oblasti polehávají a pořádají své zhýralé večírky. Tuto divokou představu však vyvrací osud dalších studií. Z nedávné minulosti zmiňme úpěšnou koncepci revitalizace třiceti vnitrobloků (400 tisíc Kč) a jejich proměnu na park, která vzbudila všeobecné nadšení a neméně nadšeně byla zamčena do šuplíku.
Aktuálně radnice naplánovala další vyzývavou koncepci, která má za 4 miliony Kč vytvořit studii mapující krněnský kreativní potenciál a možnosti uzavřít tento potenciál do bývalé věznice na Cejlu. To vše pod názvem Kreativní centrum se sloganem Kunst macht frei. Není se třeba obávat, že by se na realizaci spočívající v opravě obrovské zchátralé budovy mohly někdy najít finance. Na magistrátě však bylo objeveno několik nových šuplíků, které je potřeba zaplnit odvážnými studiemi.
Krno se stalo bezpochyby úspěšným městem plným koncepcí, strategií a studií, a tak by se někdo mohl ptát, proč nemá jednu ucelenou koncepci, která by určila krněnské priority. Přesvědčivé vysvětlení nám poskytl pan nejlepší starosta: “To jako nevím jak bysme to udělali, já a mí nejbližší radní jsme nezvládli pořádně napsat ani své diplomové práce. Programové prohlášení sme psali rok, územní plán nemáme vůbec, naši vizi stejně určují developeři, ale něco Vám řeknu, víte kdy jsem se narodil?” Magickým čtyřem jedničkám samozřejmě nemůžeme odporovat. Na závěr se rozloučíme citací plnou naděje do budoucna, která zazněla na nedávné debatě se studenty z úst strůjce krněnské velké koaliace Pavla Blažka: “Politik by neměl mít žádnou vizi.”
23.56
Tak tahle slova by se měla tepat do toho orloje na svoboďáku:
Finance jsou určeny především na ověření využitelnosti objektu bývalé káznice v Bratislavské ulici pro kreativní centrum. Káznice by se tak v budoucnu mohla stát centrem kreativních průmyslů.
Cílem projektu je pomoci rozvinout tvořivý potenciál talentovaných lidí a zamezit tak jejich odlivu mimo Brno.
0.04
http://www.culturenet.cz/index.php?cmd=page&id=705
Předmětem výzkumného projektu Sociálně-ekonomický potenciál kulturních, resp. kreativních průmyslů v ČR (2007-2011) je teoretická a empirická analýza možností využití potenciálu kulturních, resp. kreativních průmyslů k sociálnímu a ekonomickému rozvoji v ČR. Projekt zahrne studii o sociologicko-historickém vymezení pojmu kulturního, resp. kreativního průmyslu a jeho vliv na vývoj koncepcí kulturní politiky, návrh definic ukazatelů pro posuzování sociálně-ekonomického potenciálu kulturních průmyslů a zmapování a strukturaci jednotlivých oblastí kulturních průmyslů v ČR. Praktickým výstupem bude posouzení předpokladů pro vytvoření kreativních klastrů a návrh doporučení pro kulturní politiku a pro strategii podpory kulturních, resp. kreativních průmyslů. Součástí projektu bude i iniciace efektivnějšího využívání strukturálních fondů Evropské unie pro podporu projektů z oblasti kulturních, resp. kreativních průmyslů.
Já myslím, že první milión by měl být utracen za průzkum výsledků tohoto výzkumu a jeho výstupů. Kreativní klastry!
1.01
Kreativní průmysly – Tato oblast je charakterizována jako oblast, kde se kultura stává „tvůrčí“ investicí do produkce „nekulturního“ zboží. Eva Žáková http://new.institutumeni.cz/media/document/priloha-c.-2-studie-kulturni-a-kreativni-prumysly-v-kulturni-politice-eu.pdf
http://new.institutumeni.cz/cs/kreativni-prumysly-2