Kulturní okénko Petra Velka: Kouzelná noc a Letní den v Redutě
V pravidelné rubrice „Kulturní okénko Petra Velka“ Vám přinášíme první z dlouho očekávaných recenzí fantoma brněnského divadla a Divadla Reduta zvláště, Petra Velka. Dnešní recenze se zabývá první letošní premiérou Reduty, představením Kouzelná noc a Letní den. Zvědavému čtenáři můžeme již teď prozradit, že Velek nás nechá nahlédnout hluboko do divadelního zákulisí a na povrch vyplave mnoho zajímavého.
Kouzelná noc a Letní den
autor: Sławomir Mrożek
režie: Zdeněk Kaloč
výprava: Marta Roszkopfová
Osoby a obsazení
Igor Bareš
Zdeněk Černín
Henrieta Hornáčková
Premiéra 2. října 2011
Již když jsem na tuto premiéru šel, říkal jsem si: Když chci vidět experimentální divadlo, tak si zajdu do Experimentálního divadla na Provázku nebo do Hadivadla. Taková nabídka experimentů mi na Brno bohatě stačí. Navíc ty experimenty v Redutě jsou většinou dosti dětinské.
A přesně to se potvrdilo. Divadlo nestálo za nic. Igor Bareš v hlavní roli byl – jako ve všech svých rolích – otřesný. Nemá smysl o tom nic dál psát.
Musím se ale ohradit proti lživým slovům Bareše, které pronesl v rozhovoru pro Brněnský deník na adresu Mahenky: „Od svého odchodu jsem tam neviděl nic, protože jsem na to neměl čas. Proto to nemůžu objektivně zhodnotit. Nicméně něco se ke mně doneslo, a to nejen o umělecké úrovni představení, ale hlavně o lidské nejistotě, která v souboru panuje.“
Slova Igora Bareše jsou lež. V hereckém ansámblu Mahenovy činohry je všechno v nejlepším pořádku. Nikdo nemá žádné námitky. Děláme nejlepší divadlo na světě. S touto vizí jsem ostatně nastoupil do čela Mahenovy činohry. V roce 2007 jsem jasně řekl: „Mým záměrem je udělat z činohry Národního divadla v Brně jednu z nejprestižnějších scén v zemi.“ A to se povedlo. Se mnou přišla do Národního divadla éra kouzelníků a mágů, kteří dobře ví, kde jsou skryté prameny energie a dračí síly. Všechny, kdo psali o Mahenově divadle ve zlém, jsem osobně vyhodil.
Taková Mahenka má navíc skvělý nátlakový potenciál. Stačí jí vylepit na první stránku říjnového Metropolitanu a tvrdit, že když Brno přijde o 900 milionů ročně, bude muset Mahenku zavřít. A to nikdo nemůže dopustit, protože 27. ledna 2012 v 11 hodin se zde odehraje premiéra velkolepého magického spektáklu ZJEVENÍ PRO ČERNOU MADONU aneb Švédové před branami Brna, který píše moje žena a dělá na tom i Marek Hladký, který to má jako satisfakci, že ho tehdá nevzali na šéfa odboru kultury, což tady dodnes všichni bereme jako velkou křivdu. Dle oficiálních stránek divadla „hra vzniká z popudu primátora Statutárního města Brna Romana Onderky k oslavám hvězdného historického okamžiku vítězství nad švédskými obléhateli moravské metropole v roce 1645.“ Všem nám tady přijde hrozně super dělat divadlo podle toho, co si umane nejlepší primátor na světě. To by v Redutě určitě nikdy neudělali. Doufáme, že si tím zajistíme mohutný přísun peněz pro další roky. Narozdíl od Reduty.
Kde ale opravdu panuje sklíčená atmosféra, je opera národního divadla. Ta se má od května do prosince příštího roku zavřít a zase znova rekonstruovat. Je totiž na spadnutí, ač do ní město za poslední dekádu investovalo půl miliardy. Zatím to není veřejné, ale jako šéf činohry si mohu dovolit tuto informaci takzvaně „vynést“. Zaměstnanci opery se bojí, že to dopadne stejně jako s rekonstrukcí nebohé Reduty, která trvala 15 let (a škoda, že netrvá dodnes). Ale i když by to náhodou nastalo a celý ansámbl opery byl zrušen, jako tuhle švadlenky, nevadilo by to. Proč taky. Se Střeženým Parnassem umíme dělat opery daleko lepší.
Za ušetřené peníze na opeře si může navíc Moša postavit kulisárnu, což je super.
A ještě jedna super zpráva: Bohemia Sekt bude opět na premiérách Národního divadla Brno! Tož přijďte pobejt.
S pozdravem „Národnímu divadlu třikrát zdar a Redutě zvláště“
P.S.: Akorát mě teda mrzí, že se ke mě Roman nehlásí, to si s ním budu muset vyřídit.
21.06
Díky! A Bareš je šmíra! Ještěže už je pryč. Takové umělce Krno nepotřebuje.
11.50
Milý Petře, zapomněl jsi jen drobnosti: Janáčkárnu zavřít se musí a udělá se to přece tak, že se bude hrát jenom půl roku, pak půjdou všici na ten druhej půlrok na pracák a pak zas budou půlrok šmidlit. Dycky tu podporu dostanou, protože maj půlrok vodpracovanej, to je férový. Ale sakra se tim ušetří jenom nějakej ten malej milionek, takže se zrušej ty dílny (lidi se pošlou ne na pracák, ale na pastvu) a pomože se Mošovi zalobbit za kulišárnu, kde se pak všecko zadá do výroby a penizky na to půjdou z jiné kapitolky. Moša bude mět zásluhi..a penízky..a práce hafo.Ale i tak Ti moc děkuju za pěknou, fundovanou a trefnou recenzi té sračky v té nablblé Redutě. Těším se zase na shledanou. Ty kluku jeden rošťáku.
Lago
1.33
Já fakt nevím co tam je vlastně napsaný, ale Reduta je skvělý divadlo.