Žít Krno žijeme třetím rokem. Případová studie city marketingu
Krněnský magistrát si je dobře vědom, že po světě stále ještě chodí několik jedinců, kteří znají název našeho města pouze z planetárně rozšířeného pojmu Městské divadlo Krno, a je tedy nutné stále dokola připomínat lidstvu, že Krno skutečně existuje a že v něm dokonce žijí lidé, na které se můžete přijet podívat. A právě proto už třetím rokem můžeme “žít brno…”.
Když renomovaná maďarská agentura za šest set tisíc „žít brno…“ vynalezla, bylo magistrátu jasné, že tak kvalitní identita (nebo tak ňák) si žádá vysoce profesionální komunikaci. A protože krněnští městští marketéři znají své limity, obětovali na implementaci sloganu další šesticifernou částku a zaplatili skupině mladých, dynamických, flexibilních a loajálních specialistů na ajtý, soušl mídyja, dyzajn a další progresivní průmyslová odvětví, aby „žít brno…“ vdechli skutečný život.
Této skupince nezávislých odborníků se podařila věc, kterou Krnu závidí i velké nadnárodní společnosti a která je považována za mistrovské propagandistické dílo srovnatelné snad jen s poválečnou proměnou Rakouska a Slovenska na protifašistické země.
Vtipná kampaň vedená ve zdánlivě parodickém a satirickém duchu přitáhla ke krněnským problémům pozornost zejména mladých lidí, v nichž vyvolala pocit sounáležitosti s místní komunitou a dodala jim odvahu zapojit se do veřejného dění.
Magistrát byl nadšený, že Krno začali žít aktivně místní obyvatelé i lidé odjinud, a záhy zjistil, že tento koncept lze nasadit všude tam, kde selhávají tradiční formy marketingové i politické komunikace. Uveďme si jen pár příkladů:
Oficiální youtube kanál Statutárního města Krna
Videa z tohoto kanálu se dají označit za drobné klenoty moderní kinematografie. Většina z nich je pojednána v duchu manifestu Dogma95: kamera musí být držena v ruce, film nesmí obsahovat akci, režisér nesmí být uveden v titulcích. Jde zkrátka o filmy určené náročnému divákovi, což dosvědčuje i počet zhlédnutí, stěží dosahující pár desítek. Po dlouhých debatách se odborná komise složená z úředníků, politiků a nás nezávislých odborníků rozhodla dostat tyto skvosty k divákům prostřednictvím www.zitbrno.cz, a výsledek se okamžitě dostavil: romantické kostýmní drama Brno představilo svoje projekty ve Vídni překročilo magickou hranici 1600 zhlédnutí, strhující sci-fi thriller Europoint Brno 2012 atakuje tisícovku diváků; větší pozornost by si zasloužila intelektuální roadmovie Brno na veletrhu Regiontour 2013 s poutavě nervní kamerou, invenčním pojetím zvukové stopy a překvapivou architektonickou pointou. Nyní zkoumáme exportní potenciál rozsáhlých filmových fresek, jež se v Krněnském kanále objevily v posledních dnech a jejichž diváci čítají, v závislosti na jazykových oblastech, od jednoho do dvaceti. (Apokalyptické existenciální drama Chumelí se, chumelí…i v Brně bude v květnu soutěžit v sekci krátkometrážních filmů na festivalu v Cannes.)
Karta Krňana
Krno má problém s vícezdrojovým financováním kulturních a další institucí, ach jo. Město sype peníze do divadel a plováren, přičemž jeho dobrodinní zneužívá i masa lonťáků, kteří platí daně někde v Adamově (a kdoví jestli). A tak se v nejvyšších krněnských hlavách zrodil skvělý nápad: všecky atrakce zdražíme, ale pravověrným Brňákům vydáme karty, na které dostanou domovskou slevu. Nápad je to vynikající, jen škoda, že maličko protiústavní. V sázce však byla čest pana starosty Šťástky, který obětavě zaregistroval značku Karta Brňana na své jméno. Naše jednotka krizového managementu nenásilnou formou překlenula problém s trvalým bydlištěm, transformovala skomírající Kartu Brňana na rozvernou Kartu Krňana a nabídla ji nedílně všem, kdo se cítí být Krňany duší, srdcem i jinými orgány.
Šalinaleaks
Navázat dialog s plachými občany bývá obtížné. Úředníci a politici by tak rádi zjistili, jakou odezvu má jejich práce u obyvatel, jenže Krňanům je při jejich příslovečné zdvořilosti žinantní upozorňovat na drobné nedostatky v práci magistrátu. Proto radnice opět využila znalostí a dovedností mladých specialistů a vytvořila netypickou schránku důvěry, do níž mohou vkládat své návrhy a připomínky nejen prostí občané, ale i samotní zaměstnanci městských struktur. Tento odvážný krok nese své první ovoce – nechceme příliš prozrazovat, ale brzy budete mít šanci zjistit, jak zábavné může být městské účetnictví, když se dělá s chutí, invencí a správným softwarem.
Velkou odezvu u veřejnosti získaly i další kauzy, v nichž jsme se aktivně angažovali (divadlo, nádraží, ZOO, Jižní centrum, vzdělání krněnských politických špiček, rekreační objekty náměstků, architektonické soutěže, turismus…).
A že vám chybí ikonky sociálních sítí na oficiálním webu města nebo turistického centra? Ale no tak! Facebookový profil Statutárního města Krna už vyhlíží svého desetitisícího fanouška!